Equador

4 november 2017 - Santiago, Chili

Na bijna 24 uur in 2 verschillende bussen kwam ik eindelijk aan in Otavalo. Een klein koloniaal stadje waar mijn reis in Equador gaat beginnen. Het oversteken van de grens was een makkie. Het was niet druk en binnen 15 minuten had ik mijn Colombia  uit stempel en mijn Equador in stempel. Hoogtepunt van de lange rit was een kort bezoekje aan de Las Lajas cathedral in Ipiales, net voor de grens met Equador. De Las Lajas basiliek staat op een heel bijzondere plek in een kloof, waar de Guaitararivier doorheen stroomt. De basiliek is tussen 1916 en 1949 gebouwd en heeft wel wat weg van een kasteel. Equador had ik vooraf niet bestempeld als  één van de mooiste landen van Zuid Amerika, maar is de afgelopen maand steeds meer gaan leven door verhalen van andere reizigers. Ik verwacht er stiekem dus veel van!

P1060280

Otavalo
Een vrij onbekende eend in de bijt voor backpackers. Via Justin hoorde ik dat het wel de moeite waard was om hier een een dag of 1 a 2 te blijven. Otavalo staat bekend om zijn markt op de Plaza de Ponchos. Doordeweeks een markt met veel handgemaakte kleding, sieraden en andere 'vrouwen hebbedingetjes(;))', op zaterdag echter een heuse veiling van allerlei dieren! Het schouwspel begint al rond 5.00u in de ochtend en duurt dan tot het middaguur. Schijnbaar is dit echt een merkwaardige belevenis, daarom is het jammer dat ik hier op maandag arriveerde en dit niet mee kon maken. Wel ben ik in anderhalf uur van de stad naar een heuveltop gelopen waar de heilige boom 'El Lechero' staat. Er schuilt een legende achter deze 300 jaar oude boomBoom Otavalo waardoor de lokale bevolking deze boom jaarlijks eren en deze vragen voor een voorspoedig zaai en oogst seizoen. Ook een trekpleister in deze stad is het condor park. Kom wel op dagen van woensdag tot zondag, want op maandag en dinsdag is het park helaas gesloten.

De weg naar Quito
Nangulvi
Vanaf Otavalo is het ongeveer 2 uurtjes met de bus naar Quito. Dat heb ik niet gedaan. Ik wilde wat meer van het platteland zien van dit land en besloot via een andere route te gaan die me dieper de bergen in bracht. 2 uur rijden van Otavalo ligt het plaatsje Nangulvi. Een Frans stel vertelde me eerder dat je daar in natuurlijke thermaalbaden kon chillen. 3 keer raden waar de eerste stop was! Mooi gelegen tussen de bergen, verschillende baden met verschillende temperaturen en prima eten in het bijbehorend restaurant. Na een hardloopsessie in de ochtend (die door knulligheid 2 keer langer duurde dan gepland) en een welverdiende duik in het water daarna heb ik weer de bus gepakt. Ik wilde eigenlijk Nanegal bereiken om een cloudforest te aanschouwen, maar zover kwam ik niet. Ik strandde in een klein dorpje waarvan ik de naam niet eens op de kaart kon vinden. Bij een klein hotel met hele vriendelijke mensen heb ik een goede nachtrust gehad en de volgende dag pakte ik om 7u al de bus naar Nanegalito. Ik besloot uiteindelijk om toch naar Mindo te gaan en niet naar Nanegal. De afstanden in Equador vallen me ontzettend mee dus ik heb geleerd dat routes snel kunnen veranderen en dat je alle kanten op kunt!

Mindo
James kabelcar MindoMindo is een klein dorpje en een uitvalsbasis voor allerlei activiteiten. In mijn hostel ontmoette ik de Amerikaan James en nog op de dag van aankomst hebben we een hike gedaan die ons langs 7 watervallen bracht. Nu heb ik zelf niet zoveel met watervallen omdat die in ieder land op iedere plek als een 'geweldige toeristische attractie' worden aangeprijsd. Maar ik had wel zin in wat actie en daarbij; de enige manier om op de startplek te komen was via een kabelbaan die je pal boven de groene wildernis naar de overkant zou brengen. Een fikse regenbui zorgde voor een doorweekt pak, maar het was een prachtige hike! Die avond hebben we met wat andere meiden van ons hostel wat gegeten in Mindo. De volgende dag voelde ik me niet zo lekker. We zouden met z'n allen gaan tuben en na kort beraad ben ik toch maar meegegaan. Het tuben was een ervaring apart! 5 opgeblazen rubberen banden aan elkaar geknoopt met touwen brachten ons door ijskoud bergwater in 30 minuten naar beneden. Het was iedere seconde opletten geblazen want de rivier zat vol met rotsen en stroomversnellingen. Na een warme douche ben ik gaan liggen en ben ik de rest van de dag doodziek geweest. Het was 100% zeker de pizza van gisteravond...

Quito
De volgende dag heb ik de bus gepakt naar Quito. Quito met kerkDe twee na hoogste hoofdstad ter wereld, gelegen op een hoogte van 3200 meter. Wederom een 2 uur durend ritje en een klein taxi ritje naar mijn hostel, middenin het oude centrum. Leuk hostel met veel Nederlanders! James zat ook op mijn kamer en Justin was nog steeds in Quito, dus die avond zijn we met hen en 3 Nederlandse meiden gezellig uit gaan eten. Ondertussen had ik al een vlucht geboekt naar de Galapagos eilanden. Dit is met stip een hoogtepunt van mijn reis door zuid Amerika! Ik heb nog een dag in Quito doorgebracht. Meer dan een bezoek aan de kapper en wat straatjes in en uit lopen zat er voor mij niet in. Mijn zwakke fysieke gesteldheid in combinatie met de hoogte was bij elkaar iets teveel voor mijn lichaam.

Bekijk hier mijn verhaal over de Galapagos eilanden

Terug in Quito/geschiedenis
Na mijn Galapagos bezoek was het wennen om weer op het vaste land te zijn. Het aanbod van winkels, de keuze uit verschillende restaurants en de vooral prijzen. Ik vond het in die zin prima om weer terug te zijn! Ik heb in de dagen dat ik terug was in de hoofdstad uiteraard een free walking tour gedaan. Normaal een schot in de roos, deze viel helaas wat tegen. Hoewel ik de gids minder goed vond, heeft het me wel wat interessante informatie opgeleverd! Zo wist ik niet dat Equador 17 miljoen inwoners heeft, net zoveel dus als Nederland. Toen de Spanjaarden in de 16e eeuw de Inca's versloegen in Quito en zichzelf hier gingen vestigen, werd het christelijke geloof meegenomen en veel kerken werden gebouwd. Hiervan is op dit moment is 80% van de inwoners katholiek en 10% protestant. In het jaar 2000 ging het vrijwel failiette Equador van het betaalmiddel 'sucre' over op de Amerikaanse dollar. Sindsdien is dit dus het wettelijke betaalmiddel. Bijzonder is dat ze tot tegenstelling van Amerika munten van $1,- hebben en je hier geen briefjes tegenkomt hoger dan $20,- Verder is Equador een land met veel vulkanen waarvan er een aantal actief zijn. De Chimborazo is de allerhoogste van Equador met een hoogte van 6310 meter. Equador heeft constante dreiging van mogelijke uitbarstingen, wat voor Quito ooit ernstige gevolgen kan hebben.

Cotopaxi (5897m)
De vulkaan Cotopaxi wordt beschouwd als de allermooiste van misschien wel Zuid Amerika. Dit vanwege zijn bijna perfecte kegelvormige structuur.  De Cotapaxi ligt op anderhalf uur rijden van Quito en middels een dagtour heb ik de vulkaan benaderd tot een hoogte van 5100 meter, tot aan de voet van de gletsjer. Leuk was dat we na de Cotapaxi met Henkklim op een hoogte van 4400 meter, 600 meter naar beneden zijn gedenderd met een mountainbike! Dat was gevaarlijker dan ik dacht, want de weg bestond uit grind en hobbelige lavasteentjes. Constant bijremmen was dus noodzakelijk! Dit besefte één jongen uit onze groep pas na afloop, hij dacht namelijk dat ie kon vliegen en hield daar een flinke wond aan over.

Mitad del mundo
Letterlijk betekent dit; 'het midden van de wereld'. En dat klopt ook, want een uurtje per bus door Quito bracht me naar het coördinatiepunt 0.0.0. Ook wel de evenaar genoemd. Voor $7.50 kun je dit park betreden en heb je toegang tot het monument, een museum en allerlei educatieve attracties. Wist je bv. dat de zonsopgang en zonsondergang rond de evenaar het snelst gaat? Ik nu wel! En wist je dat je op de evenaar minder weegt dan bv. in Nederland? Plaatsen die dicht bij de evenaar liggen hebben namelijk een zwakkere zwaartekracht. Het scheelt gemiddeld een paar honderd gram. Het fabeltje dat de spoelrichting van het water op het zuidelijk halfrondMonument Mitad del mundo andersom draait dan die van op het noordelijk halfrond is ook opgelost, het is niet waar. De kracht van de aarde is niet sterk genoeg om dit te bepalen. Het heeft vooral te maken met de richting waar je het water naartoe laat draaien. Maar dás logisch...

Grappig is dat er een gele lijn loopt door het park waardoor je precies weet dat dát ook echt het midden is... Óf, toch niet? Jaren na de oprichting van het monument in 1936 zijn onderzoekers via GPS onderzoek erachter gekomen dat de evenaar eigenlijk 240 meter noordelijker ligt. Het doet echter niets af aan de populariteit van deze plek.

Reizen met de bus
Ik heb in Equador talloze keren met lokale bussen gereisd. Het is hier heel normaal dat er verkopers de bus binnenlopen om je iets aan te smeren. Dit was in Colombia ook, maar niet zo erg dan hier. Groenten/fruit, water, koekjes, nootjes, chocola, cd's, religieuze boekjes, medicijnen, scheermesjes... alles wordt verkocht. Ook zie je er regelmatig groepen jongeren die voor je gaan rappen, mensen die met een box en microfoon een liedje zingen, of jongleurs die buiten hun kunsten vertonen totdat het stoplicht weer op rood springt. Deze arme mensen zoeken allerlei manieren om wat geld te verdienen. Een goed systeem vind ik wel dat je hier voor een kwartje een uur met de bus kunt reizen en dat de buschauffeur je op iedere plek oppikt en afzet waar je maar wilt, als het maar op de route ligt. In vergelijking met Nederland een veel beter systeem!

Quilotoa hike (3 dagen)
Q loop quilotoa bord Iets ten zuidwesten van de Cotopaxi vulkaan bevindt zich een andere vulkaan, genaamd Quilotoa. Het is met zijn 3914 meter niet de hoogste, maar wel de meest westelijke van de Equadoriaanse Andes. Een populaire hike onder backpackers is de 3 daagse hike die je via kleine bergdorpjes naar het bijzondere kratermeer van de vulkaan brengt. Vanuit Latacunga pak je in de ochtend een bus naar Sichgos en begin je te lopen naar Isinliví. Leuk is dat tijdens deze wandeling je door hele kleine dorpjes komt (niet groter dan 3 a 4 boerderijtjes) waarbij de lokale bevolking je met plezier de weg wijzen. Ik had ondertussen al een 4 tal andere wandelaars ontmoet waarmee ik samen liep. De eerste dag eindigde met een klim van 500 meter, maar het hostel Llulla Llama zorgde voor een onvergetelijk verblijf. Dit hostel staat onder wandelaars bekend om zijn warme en huiselijke sfeer. Geen WiFi, een open haard, altijd tegelijk en samen eten (met max 40 wandelaars) en zelfs een jacuzzi! Tijdens de tweede wandeldag was het gelukkig een stuk helderder dan gisteren. Ik heb vandaag samen gelopen met Rebecca (Canadees meisje). Ze was ziek en had bijna niet geslapen. Na een tijdje op haar te hebben gewacht besloot ze toch te gaan lopen en hebben we samen in een heel rustig tempo genoten van deze 2e dag. We kwamen onderweg langs prachtige paden en riviercrossings en we kwamen weer langs hele kleine dorpjes waar sommige kinderen snoepjes kwamenQ loop Henk met kindje vragen. Na enige twijfel en mijn vraag of ze dit iedere dag deden antwoordden ze met een brede glimlach en zonder enige géne, 'ja, iedere dag!'. Na een flinke laatste klim van een uur of 2 kwamen we net voor de regen aan in het CloudForest hostel in Chugchilán. Rebecca bleek de volgende dag niet in staat om verder te lopen, dus zij is met de bus naar Quilotoa gegaan. Ik heb met de andere mensen van mijn groep de hike afgemaakt. De omgeving was wederom prachtig en na opnieuw een lange klim kwamen we aan bij het kratermeer Quilotoa. Helaas voor ons was het vrij mistig toen we aankwamen, maar tijdens de anderhalf uur durende wandeling naar het dorp Quilotoa stelde moeder natuur ons gelukkig toch in staat om mooie plaatjes te schieten!

Q loop lake panorama

Baños
Na deze hike ben ik met Rebecca naar Baños gegaan. Ik vergelijk Baños een beetje met Mindo. Een klein, toeristisch bergdorpje waar je van alles kan ondernemen. We zijn hier in totaal 4 dagen gebleven, genoeg om een prima beeld te krijgen van deze gezellige plek! Gelukkig ligt deze plek op 1800 meter, een stuk lager dan Quilotoa. Je kunt hier voor $5 een fiets huren en vervolgens al fietsend 20 kilometer downhill een heleboel watervallen spotten. Aanrader! Ook zijn we bij de 'swing of the world' ofwel Henk Casa del Arbol'La casa del Arbol' geweest. Toeristisch als de pest, maar een geweldige plek om te schommelen waarbij je geniet van een geweldig uitzicht. Een mooie plek voor een metafoor die geldt voor mij en de meeste andere reizigers. Ontdekkers die zichzelf letterlijk en figuurlijk tijdens het begin van hun reis in het diepe hebben gegooid en het avontuur zijn aangegaan.

Guayaquil
Nadat Rebecca en ik de bus hadden genomen van Baños naar Guayaquil (de grootste stad van Equador) hebben we een volledige dag kunnen doorbrengen in deze stad. De rit duurt 7 uur en we hebben werkelijk genoten van het prachtige landschap van de Andes! Guayaquil staat niet bekend om zijn schoonheid maar we hebben toch een aantal plekjes weten te vinden die de moeite waard waren om te bezoeken. GaWaterval Henk en Rebecca sowieso naar Las Peñas als je ooit van plan bent om hier naartoe te gaan. Een kleurrijke wijk, wat je via gezellige steegjes en trappen naar de vuurtoren brengt. Geniet hier van een prachtig uitzicht over de stad. Helaas heb ik hierna afscheid moeten nemen van Rebecca. Ik ben dankbaar dat ik haar heb ontmoet, ze is inspirerend en heeft een geweldige kijk op het leven. Ik heb van haar geleerd en hoop haar ooit weer eens te zien.

Equador is in mijn ogen een ondergewaardeerd land bij vele reizigers. In het algemeen gaan mensen er alleen maar heen vanwege de Galapagos eilanden, of gebruiken het land om goedkoop per bus van Colombia naar Peru te reizen of andersom. Dit was een beetje het beeld wat ik voor mijn reis had. Ik heb gezien dat Equador genoeg te bieden heeft. Zowel cultureel/historisch, maar vooral als je van avontuur en natuur houdt, ben je hier echt op een prima plek. Speciale dank dus aan alle reizigers die ik hier heb ontmoet en mij hebben weten te overtuigen om genoeg tijd in Equador te besteden! Mijn volgende bestemming: Chili😎

1. Mam:
    5 november 2017
    Wat mooi allemaal weer Henk... behalve die schommel, :o ik geloof best dat dat geweldig is om mee te maken maar hou asjeblieft goed vast ;) veel liefs van mam
  2. Ilona:
    Klinkt goed Henk. Wat een mooi geschreven verhaal weer. ❤️
  3. Marc Peters:
    5 november 2017
    Mooi verslag Henk en wat een schitterende ervaring.Groeten Marc en Truus Peters succes met je reis.
  4. Krista Schakel:
    Hey Pancake,

Wat ongelooflijk heerlijk dat je nog steeds onderweg bent. Ik ben er elke keer als je een verhaal post (en tussendoor) jaloers op. ;)

Ik hoop in mijn zomervakantie ook die kant op te gaan, alleen heb ik dan niet zoveel tijd als jij.

Geniet! Maar ik weet al zeker dat je dat doet.

Zoals Gabri al appte. I Hate Henk ;)

Xx
  5. Andre B:
    5 november 2017
    Toppie, mooi om te lezen. Ik maak het zelf allemaal van dichtbij mee zo! Benieuwd naar Chili!! Veel reisplezier nog! Groetjes Andre
  6. Yoly:
    5 november 2017
    Dit zijn herinneringen voor het leven,die pakt niemand meer van je af! Je bent een geweldige leuke schrijver Henk,ik geniet van je verhalen!
    Nog veul plezier en veel belevenissen!
  7. Steven van der aa:
    5 november 2017
    Mooi verhaal henk en veel plezier nog in zuid america
    Groeten van steven van der aa
  8. Nancy:
    5 november 2017
    Heerlijk om te lezen op zo’n druilerige zondagmorgen....Goede reis in Chili met goed gezelschap!
    Groeten Nancy
  9. Bas Janssen:
    5 november 2017
    Ik heb weer genoten Stroecke. Zie ik nu dat je volgende bestemming Santiago in Chili is?
    Heb toen ik in Bolivia was een stukje Chili meegepakt. Destijds in San pedro de Attacama geweest. De moonvalley is daar geweldig! Sowieso een leuk en gezellig stadje.
  10. Fw:
    5 november 2017
    Blijft heerlijk om je verhalen te lezen. Grt uit NL van Francois. (De Waai. Cuijk)
  11. Josine van Rossum:
    5 november 2017
    Geweldig Henk. Ik geniet van je mooie verhalen. Goede reis in Chili en geniet!!!!
  12. Henk:
    6 november 2017
    Bedankt allemaal! Geweldig dat mijn vaste club volgers steeds weer reacties achterlaten:)

@Krista: Hahaha, die Gabri;) Wat een mooi mens is dat toch. Als je deze kant op wilt gaan van de zomer, BEL ME!
    @ Bas: Bedankt voor je tip! Je raadt nooit met wie ik daar eind december waarschijnlijk te vinden ben...;)
  13. Willem:
    6 november 2017
    Henk! Als altijd: mooie verhalen en schitterende foto's! Je maakt zoveel mee; denk je dat je straks nog wel een normaal, saai, burgerlijk leven hier kunt leiden? Nederland is so boring! Anyway, dat zie je dan wel weer. Ik begin net een beetje te wennen aan zaterdagavonden zonder jou. Gaat eink best goed... Uit het oog, uit het hart! hahaha!! Just kidding. Safe and happy travels! Ciao.
  14. Romy:
    Meester Henk wat een hoge schommel ! Lijkt me leuk! Groetjes
    Romy.
  15. Bas Janssen:
    10 november 2017
    Je maakt me wel nieuwsgierig Henkie! Met wie?!
  16. Henk:
    10 november 2017
    @Willem: Hahaha!
    @Bas Janssen: niemand minder dan Tom van Wijchen😉
  17. Zoë Radulović:
    14 november 2017
    Wat gaaf! Ik ga denk ik ook maar op wereldreis later... haha
  18. Henk:
    16 november 2017
    Doen Zoë! Je krijgt er geen spijt van:)