Galapagos eilanden

21 oktober 2017 - Quito, Ecuador

De Galapagos eilanden! Wat heb ik ernaar uitgekeken om hier naartoe te gaan. Deze eilanden liggen ongeveer 1000 km ten westen van zuid Amerika en is onderdeel van Equador. Een bestemming die bij uitstek geschikt is om te bezoeken als je van bijzondere dieren houdt. In totaal bestaan de Galapagos uit wel ongeveer 120 eilanden, maar wanneer je alleen de wat grotere eilanden meetelt, dan kom je uit op 13. Veel mensen boeken een peperdure cruise om hierheen te gaan maar het kán op een backpacker manier. Ik ben er uiteindelijk 2 weken geweest en wat er allemaal te zien, te vinden en te doen is, vertel ik je in deze blog!

P1070142

Eiland Santa Cruz
In Colombia ontmoette ik Marjolein. Toen bleek dat we rond dezelfde tijd naar de Galapagos eilanden zouden gaan hebben we besloten om hier een stuk samen te reizen. Vanuit Quito arriveerde ik op Baltra airport. Baltra airport ligt op het eiland Santa Cruz, dat de middelste is van één van de drie grootste eilanden van de Galapagos. Ik krijg bij aankomst meteen een heerlijk vakantie gevoel. Het vliegveld ligt middenin een gebied waar volop cactussen groeien, kleine, kale, witte bomen staan en dat vol ligt met vulkanisch gesteente. Doordat de zon voor een heerlijke temperatuur zorgt, voel ik nog meer vreugde in mijn lijf!

Snorkelen, strand en gave dieren
De eerste dag zijn we vanaf minuut 1 op pad gegaan. Op Santa Cruz kun je naast de vele dure dagtripjes ook een aantal plekken gratis bekijken en dat was precies het doel van vandaag! We hebben voor $5 snorkels gehuurd en zijn eerst naar Las Grietas gegaan. Een onverwacht leuke plek om te snorkelen in kraakhelder blauw water. Hier zagen we de eerste iguana die samen met haar jonkie algen at van een rots! 's Middags zijn we naar Tortuga Bay gegaan. Het is een wandeling van ongeveer 45 minuten vanaf downtown Puerto Ayora en het strand hier is echt de max! Het zand is fijntjes en wit en het water superhelder blauw. De baai zelf is een rustige plek om heerlijk te chillen en de tamme kleine vogeltjes zorgen voor een grappig en bijzonder sfeertje! Op de weg naar Tortuga Bay, vind je op het strand hele familie's met donkergekleurde iguana's. Deze vegetarische beesten zijn ontzettend sloom, maar zijn groot en zien er indrukwekkend uit! Aan het eind van de middag zijn we naar het Charles Darwin Research Center gegaan. Hier zie je enorme landschildpadden. We hebben gehoord dat er op de andere eilanden meer van deze centers staan, die meer te bieden hebben dan deze. Wordt dus vervolgt! Op de weg terug hebben we eenP1060385 cocktail gedronken in het Red Mangrove restaurant. Vanaf het terras heb je hier een ongekend uitzicht over de zee. Je ziet hier namelijk vissende pelikanen, tientallen rode krabben op de rotsen en jawél; zeeleeuwen! Denk maar niet dat je lekker op het bankje in de hoek kan gaan zitten, want die is bij uitstek gereserveerd voor de zeeleeuwen! Serieus🙈

Wil je je dag hier in stijl afsluiten, dan raad ik aan om naar Los Kioskes te gaan voor een verse vis. Deze drukke straat staat vol met tafels waar de vers gevangen vis tentoon wordt gesteld. Wij hebben hier meerdere avonden heerlijk gegeten. De kreeft en de gevulde vis van de grill zijn toch wel de aanraders en voor minder dan de helft van de prijs vergeleken met Nederland smaken ze dan net nog even wat lekkerder😉

Verder hebben we hier een fiets gehuurd en naar Santa Rosa gegaan. Vanuit hier zijn we naar het Tortuga Crossing Ecological Reserve gefietst. Wat een geweldige ervaring was dit! Tijdens het fietsen zag ik al een enorme landschildpad naast de weg lopen en daar bleef het niet bij. Bij aankomst bij de ranch mag je voor $5 door het hele gebied rondlopen waar deze Tortugas 'in het wild' leven. Je mag ze niet aanraken, maar als je P1060462ze heel voorzichtig benaderd kun je akelig dichtbij komen. We hebben hier hele gave foto's kunnen maken! Ik vond vooral het geluid fascinerend dat ze maken als ze zich ineens terugtrekken. Na deze bijzondere ervaring zijn we in anderhalf uur terug naar Puerto Ayora gefietst.

Eiland San Cristobal
Het vervoer tussen de grootste 3 eilanden gaat per boot. Deze zijn niet goedkoop, voor $30 zijn we van Santa Cruz naar San Cristobal gevaren. En ik kan je zeggen; het was verschrikkelijk. Het was een misselijkmakend ritje en ik was blij dat ik een primatour pilletje had ingenomen vlak voor vertrek! Pas na een goede lunch was ik weer een beetje de oude en zijn we na het inchecken in ons hotel naar La Loberia gelopen. Wederom een gratis tripje naar een bijzonder strand. Zeeleeuwen komen hier namelijk dagelijks met dozijnen tegelijk op het strand liggen. Ze zijn echt heel ergP1060664 speels en vinden het dan ook helemáál niet erg dat je naast ze gaat zitten. Verder kun je hier nog een kleine wandeling maken die je naar een viewpoint brengt. Tijdens de tocht moet je oppassen voor Iguana's die soms letterlijk in groepen het pad bezetten!

Uiteraard Kun je op dit eiland ook tourtjes boeken. Ze zijn er in alle soorten en maten en ze zijn allemaal mega duur! Om de helft van de kosten te besparen hebben Marjolein en ik voor $50 zelf een taxi gekaapt voor 4 uurtjes die ons wat mooie plekken op het eiland liet zien. Deze 'Highlands' tour die je ook met een gids kan doen brengt je van downtown Puerto Baquerizo Moreno, via het dorpje El Progreso naar een groot zoetwater meer op 700 meter hoogte gelegen. Vanaf daar zijn we vervolgens gereden naar Galapaguera; een breeding center voor reuze landschildpadden. Hier leven zo'n 50 schildpadden in het semi-wild en zie je hoe P1060637talloze mini schildpadden hier worden opgegroeid. Na Galapaguera zijn we verder gereden naar een prachtig strand omgeven door lavarotsen, genaamd Puerto Chino. Hier hebben we gesnorkeld langs de rotsen en hebben we met grote zeeschildpadden, Sting Ray's en zeeleeuwen gezwommen. De beloofde haaien hebben we helaas niet gespot!

Verder vind je op loopafstand van Puerto Baquerizo Moreno het strand Playa Punta Carola. Kom naar dit strand om de mooiste zonsondergang van het eiland te zien. Het strand is bijna altijd bedolven met zeeleeuwen!

Duiken (Kicker Rock, Shipwreck, Hitlers Cave)
Als je van duiken houdt is San Cristobal echt 'the place to be'. De meest populaire Duikoutfit met kicker rockduik is zonder meer Leon Dormido, oftewel Kicker Rock. Je betaalt hier de hoofdprijs voor, maar dat is niet voor niks! Tijdens mijn duik heb ik gezwommen met zeeschildpadden, zag ik de blacktip haai, de Galapagos haai en als klapper op de vuurpijl zag ik helemaal op het einde de hammerhead haai! By far mijn beste duik ever!

Voor het duiken bij Kicker Rock heb ik $150 betaald. Dat is dan inclusief 2 dives, lunch, drankjes en een bezoek aan een prachtig strand!

Een dag daarvoor heb ik 2 andere bijzondere duiken gemaakt. Namelijk Shipwreck en Hitlers Cave. Ja, je hoort het goed. Deze grotten zijn ontdekt door een oude visserman genaamd Ramiro Hitler. Ik heb hem gesproken bij de agency waar ik mijn duiken heb geboekt. Het is pas sinds 5 maanden een publieke duik en hoewel er bij de lokale bevolking weerstand is over de benaming wordt 'ie op dit moment 'gewoon' verkocht onder deze discutabele naam. Naar eigen zeggen wil Ramiro later met trots tegen zijn kleinkinderen kunnen zeggen 'dat er een duik naar zijn familienaam is vernoemd'. Tijdens deze duik ga je door 4 smalle grotten waarbij je een zaklamp nodig hebt. De diepste grot bevindt zich op 35 meter! Met alleen een PADI open water zou ik deze duik dus officieel niet mogen maken, maar daar hebben de mannen van de Galapagos eilanden weinig boodschap aan. Mijn duikgids heette Carlos en ik had voldoende vertrouwen hem. De eerste grot was de diepste, maar daar was nog vrij veel bewegingsruimte. De laatste grot was echter een heel andere ervaring. Carlos ging voorop en ik volgde hem, maar door het opstuivende zand en de smalle doorging zag ik echt geen hand meer voor ogen. De kunst was om hierbij niet(!) in paniek te raken, wat me gelukkig goed af ging. Ik heb een aantal Sting Ray's gezien, grote scholen vissen, zeekomkommers, zeesterren en op het eind van deze duik kwamen er nog zeeleeuwen met ons spelen. Ze zwemmen hard naar je toe en schieten dan pas op een halve meter afstand een andere kant op. Even spannend, maar heel gaaf!

2 Sting Rays

De Shipwreck duik was ook een prima duik, maar wel de minste van de 4. Het schip ligt al 100 jaar onder water en je ziet nog duidelijk hoe groot het schip is geweest. Ook liggen er allerlei onderdelen op en naast het schip.

Eiland Isla Isabella
Dit is het meest afgelegen eiland van de 3 grote eilanden en voelt bij aankomst direct heel anders dan Santa Cruz en San Cristobal. Je merkt dat al bij aankomst in de haven. De omgeving is wat ruiger en authentieker... minder ontwikkeld. Het kleine dorpje Puerto Villamil ligt op 15 minuten lopen van de haven en de sfeer is er ontzettend relaxt en laid back. Hier is de hoofdweg nog van zand en aan het beperkte aanbod in de minimarkten merk je dat de bewoonde wereld ver weg is. Daarbij komt dat het laagseizoen is, dus het is hier rustig, erg rustig.

P1060751Het allermooiste tourtje wat je op dit eiland kan ondernemen is in mijn ogen Los Tuneles. Op 45 minuten varen van de haven bevindt zich een door lava gevormd stelsel van bruggen en kanalen. Het water in de baai eromheen is kalm en ondiep omdat de golven van de zee breken op de zwarte lavarotsen, waardoor dit een heerlijke plek is voor een rijke en diverse onderwaterwereld. Een mooie wandeling bracht ons naar een plek waar we Blue Footed Booby's konden zien. Deze tamme vogels met helderblauwe pootjes vind je vooral hier op de Galapagos, en wordt maar sporadisch op andere plekken gezien. Hierna zijn we een stukje verder gevaren en hebben we anderhalf uurHenk Zeeschildpad gesnorkeld. We hebben hier wederom de meest geweldige dieren gezien. Naast de tientallen zeeschildpadden zagen we Marmelade Ray's, Sting Ray's, zeeleeuwen, white tip sharks, zeekomkommers, prachtige gekleurde vissen en zelfs 3 zeepaardjes! Niet normaal toch?

Verder bestaat Isla Isabella uit verschillende (actieve) vulkanen. De Sierra Negra is er eentje van en deze kun je zelfs beklimmen! Een wandeling van 16km (heen en terug) brengt je van de voet van de vulkaan naar de enorme krater van maar liefst 9km doorsnee! Toen wij er waren was het een heldere dag en konden we de krater in volle glorie bezichtigen. Prachtig! Hierna liepen over een bijzonder landschap van P1060830lavastenen. Het leek er wel de maan. De laatste eruptie was 12 jaar geleden en heeft de omgeving gevormd hoe hij nu is. Vanaf een viewpoint met geweldig uitzicht op verschillende vulkanen, de zee en andere eilanden hebben we geluisterd naar onze gids die vertelde over het ontstaan van de Galapagos eilanden en de rol van de vulkanen.

Naast deze 2 tourtjes die je alleen met gids kunt doen, zijn er uiteraard ook hier wat plekken die je op eigen houtje kunt bezoeken. Zo zijn er genoeg mogelijkheden om te snorkelen rond de haven. Bijvoorbeeld bij Concha de la Perla; een soort steigertje waar je in ontzettend kraakhelder water kunt zwemmen. Om er te komen moet je over houten vlonders lopen die je dwars door de mangrove leiden. En, om de steiger te bereiken moet je letterlijk over een aantal zeeleeuwen stappen, best spannend!

Als je van het dorp de andere kant oploopt kom je aan het eind van de straat uit bij hetP1070030 peperdure hotel 'Iguana Crossing'. Loop achterlangs, via de houten vlonders door wederom een mangrove en aanschouw van een paar meter afstand felroze Flamingo's! Het schijnt dat ze zo mooi gekleurd zijn vanwege de kleine garnaaltjes die ze eten in de lagune.

Na 2 weken te hebben genoten van de natuur, het landschap en de dieren ben ik teruggevlogen naar Quito. Ik reis vanuit hier naar het zuiden van Equador en heb daarna een paar ontzettend gave bestemmingen in het vooruitzicht liggen. Daarover snel meer😉 Van alle dieren die ik heb gespot heb ik een filmpje gemaakt. Ik wil hiermee laten zien hoe bijzonder de Galapagos zijn. Zo bijzonder dat ik hoop dat deze plek de komende decennia niet verder zal uitdijen met luxe hotels, restaurants en andere gebouwen wat de eenheid hier tussen dier en mens op de langere termijn zeker niet goed zal doen. Zoals ik begreep van de locals willen zij er in ieder geval alles aan doen om dat te voorkomen. Fingers crossed!

1. Ilona:
    Heel gaaf😍
  2. Mam:
    Super! En die foto’s.. <3
  3. Erik ter Burg:
    WoW!
    Wat een avontuur Henk, fijne reis nog verder!
    Erik ter Burg
  4. Thijmen Sunnen:
    22 oktober 2017
    wat een leuke verhalen meester Henk!
    mijn oma is er pas ook geweest.
  5. Dimara:
    22 oktober 2017
    Meeeega vet 😍 En die dieren, man man man, niet te doen! Kleurrijk leven daar joh, geniet ervan 🌈
  6. Willem:
    22 oktober 2017
    Schitterend Henkie! Spectaculaire foto's ook weer! En da filmpje: wow!! Muziek zelf erbij gezocht? Toepasselijk. Ik begin nu in een stadium te komen dat ik niet anders kan toegeven dan dat ik stinkend jaloers ben... Zeker omdat ik weet wat er nog meer op de planning staat.... Have fun & take care.
  7. Nancy:
    Wauw!
    Groeten uit Mook.
  8. Luuk Zeitzen:
    Feyenoord 1- 4 ajax!!! 🥇⚽️🏦☑️🔝
    (De klassieker)
    Feyenoord was echt heeeeeeeeel slecht!

Groetjes van Luuk
  9. Alie Claassen:
    24 oktober 2017
    Wat een geweldig verhaal fijne reis verder ik blijf je volgen.
  10. MariaStroecken:
    24 oktober 2017
    Hoi Henk, fantastisch, wat mooi om te lezen en dan de foto's en filmpje! Zo kunnen wij toch een beetje met je mee genieten. Dank je wel! Goede reis verder. Groetjes Jeannot en Maria
  11. Ellen Oude lenferink:
    26 oktober 2017
    Wauw je hebt de duikers-fever goed te pakken! Nice! Ben jaloers!
  12. Eline Rijk:
    27 oktober 2017
    Super mooi verhaal,Henk. Ik zit nu op de middelbare school en heb het erg naar mijn zin. Groetjes Eline en Ankie
  13. Marc Peters:
    31 oktober 2017
    Geweldig verhaal Henk enjoy tot het volgende verslag.
  14. Henk:
    31 oktober 2017
    Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te lezen.

@Eline/Ankie Leuk om te horen, hoe gaat het op de middelbare Eline?
    @Maria fijn dat jullie het mooi vinden:) printen jullie de verhalen nog steeds uit voor Opa en Oma?
    @Luuk Luuk! Je zal wel gebaald hebben ofniet? Het was niet zo'n mooie wedstrijd maar gelukkig heeft Ajax gewonnen😎
    @Ellen klopt Ellen, duiken is te gek! Helaas geen 'alternatieve tours' meer gedaan in San Augustin🙈
    @Willem Jazeker Willem. Niet slecht hé, al zeg ik het zelf😉
  15. Luuk Zeitzen:
    2 november 2017
    Volgende keer winnen ze hopelijk weer, het liefst met 10 - 0!

Ga je samen met Marjolein verder door zuid America?

Groetjes Luuk