3 maanden terug van wereldreis; de balans

10 mei 2018 - Boxmeer, Nederland

Na een maandje of 6 Zuid–Amerika was het voor mijn gevoel echt tijd om terug te gaan naar huis. Hoe groot je plannen op voorhand ook zijn en hoe snel plannen kunnen veranderen tijdens de reis, ik heb ontdekt dat ik het lastig vind om langer dan een half jaar weg van huis te zijn. Op het moment van schrijven zit ik alweer helemaal geworteld in het dagelijkste leven van de Nederlandse mens. Ik heb een vast contract gekregen bij onderwijsstichting Lijn83 en werk nu 3 dagen in de week in een groep 4, 5, 6, op de Catharinaschool in Wellerlooi. De andere 2 dagen zit ik in de vervangerspool. Ik zit weer in mijn appartement, heb een auto gekocht en leef eigenlijk weer het leven zoals voor mijn reis. Of toch niet helemaal? In mijn allerlaatste reisblog vertel ik je hoe ik de reis heb ervaren, hoe het nu met me gaat en ik welke opzichten de reis me heeft veranderd.

Throwback
Ondertussen is het alweer 3 maanden geleden dat mijn vader me ophaalde op Schiphol en het leven in Nederland weer begon. Zo snel als de tijd in het buitenland is gegaan, zo snel ben ik weer gewend in ons kleine kikkerlandje. Ik ben daarom extra blij dat ik ontzettend vaak op reis tegen mezelf zei dat ik even een ‘genietmomentje’ moest pakken. Even stilstaan waar ik ben en dat het erg bijzonder is dat ik daar nu ben. Nu ik weer in Nederland ben en ik weer in de structuur van ons dagelijkse, drukke leven zit kan ik me soms maar moeilijk voorstellen dat ik die geweldige reis heb gemaakt. Alsof ik vorige week nog in de boot stapte naar Antarctica, door de jungle van Colombia liep, of 2 weken wandelde door het Himalaya gebergte in Nepal. Gelukkig herinneren de mensen om me heen en alle mooie foto’s die ik heb gemaakt me vaak nog even aan de indrukwekkende reis, waarin ik langer dan 13 maanden aangewezen was op mezelf en leefde uit een backpack.

Waarom vind ik lastig om langer dan een half jaar weg te zijn?
Na mijn tweede gedeelte van mijn reis kwam het gevoel dat ik ‘klaar’ was vooral nadat Tom met mij in Chili was geweest. Hij ging weg en ik moest weer helemaal alleen naar Argentinië. Daarna zou nog Brazilië volgen en hoe mooi deze landen ook zijn, het is hier anders reizen dan de relatief kleinere landen waar ik daarvoor was geweest. De landen zijn groot en uitgestrekt. Je kan alle kanten op en ik had niet echt een plan. Daarbij kwam dat ik al veel hoogtepunten had gezien. De Galapagos eilanden, Paaseiland, Antarctica en Patagonië zijn natuurlijk fenomenale bestemmingen… En als je daar eenmaal bent geweest dan heb je stiekem toch wel meer nodig om tevreden te zijn. Bestemmingen moeten nog meer bijzonder of afgelegen zijn om datzelfde gevoel te evenaren van voorgaande bestemmingen. Hoe verwend dat ook klinkt, zo werkt het wel. Ook miste ik structuur in mijn leven. Op reis ben je vrij, je kan doen, gaan en staan waar je wilt. Dat is heerlijk en het is diezelfde vrijheid die ik zocht toen ik deze wereldreis aan het plannen was. Toch ging het bij mij uiteindelijk een klein beetje tegenstaan. Ik miste een thuisbasis en verlangde ernaar om familie en vrienden weer te zien. Het hebben van mijn eigen plekje in Boxmeer, waar het drinkwater gewoon uit de kraan komt, waar ik gebruik kan maken van mijn eigen keuken en mijn eigen douche en bed. Ik merkte ook dat ik doodop was van lange busreizen, wandeltochten en soms mindere nachten in hostels. Maar vooral het constant regelen. Elke dag bedenken waar je gaat slapen, waar je naartoe gaat en hoe je daar naartoe gaat. Het kost energie. Ik kan nu wel zeggen dat dit zowel voor het eerste en het tweede half jaar geldt dat ik op reis was. Dus nee mensen, reizen is niet(!) hetzelfde als op vakantie gaanJ

Wat blijft er over van zo’n reis?
Ik ben jaren bezig geweest met de voorbereidingen van mijn reis. Ik deze periode stond mijn leven echt in het teken hiervan en dat zorgde ervoor dat ik mezelf niet echt kon focussen op een goede basis thuis en op mijn werk. Nu kan ik oprecht zeggen dat het stukje onrust wat ik had weg is en ik hiervan verlost ben. Ik voel me een stuk gelukkiger dan dat ik was. Ik heb mijn droom waargemaakt en sta nu met een ervaring rijker sterker in het leven. Ik voel me vooral gezegend dat ik heb kunnen doen wat ik zo graag wilde. De reis heeft me verrijkt en ik heb veel geleerd.

Rijk in Nederland
Een reis als deze doet heel veel met je. Iedereen die wel eens heeft gereisd weet dat je het leven in Nederland in een ander perspectief gaat zien. We zijn hier zo rijk. Als je dat afzet tegen de meeste landen in Azië of Zuid Amerika is dat eigenlijk absurd. Ik waardeer het leven hier nu meer en tegelijk heb ik ook sterker dan ooit het gevoel dat Nederland mijn thuis is.

Leven in hier en nu
Ik zei al kort dat ik op reis vaak bewust een ‘genietmomentje’ heb gepakt. Daar hoort de spreuk ‘leven in het hier en nu’ bij. Ik merk dat ik dit steeds vaker probeer te doen. Even de gedachten stil zetten, stoppen met denken en bewust opnemen wat je ziet of doet. Niet altijd bezig zijn met het verleden of de toekomst maar bedenk vaker of hetgeen wat je op dat moment doet je ook echt gelukkig maakt. Doet het dat niet? Probeer het dan te veranderen! Het maakt je leven in mijn ogen leuker en betekenisvoller.

Aantrekkingskracht tot mensen
Iedere dag en op elk moment kom je weer nieuwe mensen tegen. Ik stond erg open voor contact, aangezien ik over het algemeen alleen reisde. Vaak was het contact erg leuk, maar soms kom je ook mensen tegen waar je totaal geen klik mee hebt. Ik heb geleerd om te bepalen welke mensen een negatieve trigger/irritatie veroorzaken bij mij. Op een gegeven moment wist ik vaak al binnen een minuut of de betreffende persoon bij me paste qua contact of niet. Aan de andere kant heb ik ook geleerd dat een eerste indruk van een persoon niet altijd alles zegt. Er zijn echt mensen voorbij gekomen waarbij ik het liefst uit de buurt bleef na een kort gesprekje, die me later reuze meevielen en waarmee ik later zelfs een goede band mee opbouwde. Niet meteen oordelen dus!

Bewustzijn van ons kwetsbare milieu
Als je me vraagt waar ik het meest spijt van heb tijdens mijn reis dan is zal ik altijd zeggen dat ik het jammer vind dat ik geen waterfles met een filter heb gekocht. Ik ben me heel erg bewust geworden van het milieu wereldprobleem en vooral plastic afval is in de meeste landen waar ik ben geweest de grootste boosdoener. Het ligt met bergen op straat, kilometers lang langs de weg, op het strand, in de zee en in bossen. De lokale bevolking doet vaak ook geen moeite om het te verzamelen en op te ruimen. Door een waterfles met een filter aan te schaffen hoef je nooit meer een plastic waterfles aan te schaffen en draag je een klein steentje bij aan het welzijn van onze planeet. Ook hoef je niet iedere dag een fles water in de winkel te kopen en is het ook nog goed voor je eigen portemonnee.

Ook heb ik me gestoord aan de hoeveelheid plastic zakjes in Zuid Amerikaanse supermarkten. Er is zelfs winkelpersoneel die achter de kassajuffrouw staat om jou boodschappen snel in plastic tasjes te stoppen en als je een flinke boodschap hebt dan kan het goed zijn dat je met 6 plastic tasjes de deur van de supermarkt uitloopt. Absurd. Neem dus altijd als je boodschappen gaat doen een stoffen tas of zoals ik, je backpack mee naar de winkel zodat je niet bijdraagt aan deze vervuilende manier van leven.

Reizen
Ik denk niet meer dat ook ooit zo’n lange reis ga maken als mijn wereldreis van de afgelopen 2 jaar. Dat was een droom en die is waargemaakt. Daar voel ik nu rust in en dat draag ik altijd met me mee. Natuurlijk zal ik blijven reizen en er zijn nog genoeg plekken op de wereld waar ik dolgraag ooit eens naartoe zou willen gaan. Maar het voelt goed om dat vanuit een stevigere basis te doen. Het moet een aanvulling zijn op mijn leven hier in Nederland. Het hoeven in eerste instantie ook niet perse verre bestemmingen te zijn. In Europa is nog genoeg te ontdekken en zelfs hier in Nederland kan ik nog wel een lijstje maken met plekken waar ik graag eens naartoe zou willen!

WERELDREIS
6 continenten, 20 landen en bijna 14 maanden weg van huis en opzoek naar het avontuur. Van Moskou tot Hongkong gereisd met de trein en van het noordelijkste puntje van Zuid Amerika tot het zuidelijkste puntje de afstand met bus afgelegd op een stukje in Colombia na. Ik heb 28 keer gevlogen en wel 10 keer een busreis overleeft die langer duurde dan 24 uur. Honderden, misschien wel duizend kilometer gewandeld in de mooiste natuurparken ter wereld. 103.731 kilometer op de kaart afgelegd, in de meest uiteenlopende vervoersmiddelen gereisd, in wel meer dan 200 verschillende bedden geslapen en honderden wc’s getest. Geweldige mensen ontmoet, kennis gemaakt met allerlei soorten religies en culturen, in iedere land heerlijk eten geproefd en de mooiste zonsondergangen en sterrenhemels gezien. De meest geweldige natuurverschijnsels bewonderd en op prachtige plekken hardgelopen. Geen enkele keer beroofd of het gevoel gehad dat ik niet veilig was. Een paar keer ziek geweest, maar nooit ernstig genoeg om naar een dokter of een ziekenhuis te moeten gaan. Het was een achtbaan van impressies, verwondering en ontroering waar ik lange tijd niet uit wilde stappen.

Ik wil iedereen bedanken voor het trouw volgen en lezen van mijn blog de afgelopen 2 jaar. Bedankt voor jullie interesse, reacties en hopelijk heb ik één ieder van jullie geïnspireerd om meer te gaan reizen naar de prachtige bestemmingen die onze aarde te bieden heeft!

Graag wil ik hieronder nog de aller aller aller bijzonderste herinneringen van mijn reis neerzetten. Ik weet dat ik nu momenten tekort ga doen en dat ik mensen wellicht (onterecht) oversla, maar omdat de opsomming gewoon zo mooi is wil ik toch een poging wagen.

Nieuw Zeeland Een 6 weken lange roadtrip met gezellige mensen door de prachtige natuur van dit mooiste land waar ik ben geweest. De ‘great walks’ en de parachute sprong waren absolute hoogtepunten.

Overnachting op de Chinese muur Met mijn Italiaanse vriend Gabriele bewandelde ik een alternatieve route om te gaan slapen op de Chinese muur. Helaas was de conditie van Gabriele niet erg goed, waardoor het avontuur een memorabele wasJ

Paaseiland Dit mysterieuze eiland stond op mijn Bucketlist, maar het was geen zekerheidje dat ik er daadwerkelijk heen ging. Het bleek een cadeautje!

Nepal (Everest base camp trek) 2 weken lang wandelen door het Himalaya gebergte met Jesse en Jun rond de hoogste berg ter wereld. Het was soms afzien, maar de ervaring was het allemaal waard!

Vietnam per scooter Het kopen van een scooter was de beste keus die ik kon maken. In Ninh Binh kwam ik Iris, Adam en Jun tegen. We zijn anderhalve maand opgetrokken met elkaar en ik heb hier speciale vriendschappen aan overgehouden.

Antarctica Een absolute droom die werkelijkheid is geworden. Ik heb me jarenlang afgevraagd hoe zou zijn om op het 7e continent te zijn geweest, nu weet ik het.

TransBaikalExpress In een korte tijd heb ik veel bijzondere plekken gezien met de trein als vervoersmiddel. Het Baikalmeer in Rusland, de Gobi woestijn in Mongolië en de overweldigende andere wereld in China.

Colombia (Spaans leren) Ik heb mezelf 3 weken in medellin gestationeerd om de Spaanse taal te leren. Het was moeilijk, maar na een dik half jaar kan ik me nu wel redelijk verstaanbaar maken in het Spaans. Helaas houd ik het niet meer bij waardoor ik veel kennis ga verliezenL

Grand Prix Maleisië Via een gesprekje met wat andere backpackers in Vietnam kwam ik erachter dat ik voor wel erg weinig geld naar een Formule 1 Grand Prix kon gaan. Dat ik in Kuala Lumpur zo’n gaaf weekend zou hebben, had ik nooit verwacht!

Galapagos eilanden Zoals je Equador niet moet overslaan in Zuid Amerika moet je ook de Galapagos eilanden niet overslaan! Wat een geweldige plek met een diverse afwisseling van bijzondere dieren zeg. De 2 uur durende eilandhoppers (speedbootjes) zal ik ook niet meer snel vergeten, maar dat heeft een andere reden;)

X-mas en NYE in de zomer In Australië heb ik voor het voor het eerst de feestdagen in de zomer doorgebracht. Een bijzondere ervaring, met leuke mensen en een geweldige vuurwerkshow in Sydney. Een jaar later was ik met Tom in Chili (Valparaíso)en was ook deze ervaring er eentje om niet meer te vergeten.

Patagonië Ruim 3 weken de mooiste plekjes ontdekken in Patagonië, het zuiden van Chili en Argentinië. Mooie wandelingen maken door het rauwe Andesgebergte, slapen in een tentje en mezelf bevinden in authentieke dorpjes ver weg van de grote steden. Heerlijk!

1. Willem:
    10 mei 2018
    Mooi Henk, deze afsluiter! Had er nog een bloemlezing van je foto's bij gedaan zou ik zeggen. Wat vind jij zelf de mooiste foto? Die je met ons wil delen, bedoel ik.
  2. Henk:
    10 mei 2018
    Ik zit de afgelopen 2 weken zo erg in de foto’s, ik kan geen foto meer zien! Nee, maar dat is echt een hele lastige vraag. Ik zou dan graag een top 10 willen maken ofzo. Als ik er eentje zou kiezen zou ik de anderen tekort doen.
  3. Mam:
    10 mei 2018
    Wauw! Daar kun je nog lang van nagenieten! Mooi geschreven... Dikke kusssss...
  4. Henk:
    Thanx mam!!!
  5. Steven van der aa:
    Mooi gescherven henk
  6. Theike:
    10 mei 2018
    Droom waargemaakt, respect!! Zo extreem vet gewoon. Hoop gezien, geleerd, meegemaakt.
    Je bent geen 'heel je leven lang-wanderlust-persoon' maar dat weet je nu dus alleen maar super en toch onderhand lekker meer meegemaakt dan de meeste mensen!! Wat heet hé, so!

Dat van plastic zo extreem waar inderdaad!
    DOPPER!

Zeer interessant alles, ga het aantal keren teruglezen nog dit verslag en meenemen in leven:).

En ja, Nederland alleen al is bloedmooi in Europa!
    Het heeft schitterende natuur, heeeeeeel veel vette plekken waar je heel speciaal gevoel kan hebben en zelfs in je eigen woonplaats zijn er ontelbaar veel bijzondere plekken die we allemaal veel te weinig beseffen/inzien of überhaupt zien/voelen dat ze er zijn.
    Dank!

7. Theike:
    Willem, leuke vraag!
  8. Theike:
    10 mei 2018
    (Aanvulling: Geen plannen -op bepaalde grote lijn na uiteraard dan- hebben is het allermooiste trouwens denk ik, dan gebeuren de mooiste dingen heb jij als de beste gemerkt vermoed ik,
    maar structuur ook heel fijn en mooi en vruchtbaar.

Altijd tegenstrijdige belangen haha.
    Als ik 0,0 structuur/ritme/plan nodig had, zou ik morgen nog gaan reizen;).

Of naja, grofweg plan uiteraard, maar niet te :))

Maar mooi dingen die hebt meegemaakt en geleerd hebt (wie kan dat navertellen?? niet dat je het daarom moet doen maar even voor het besef hoe dankbaar je mag zijn!!), neemt niemand je ooit meer af en maakt je nog een coolere rijkere levenservaring hebbende kerel dan je al was.
    nu genoeg complimenten;)
    willen niet dat je naast je boten uuh schoenen gaat lopen
    en justin kluivert niet naast z'n prada-schoenen ;)
  9. Theike:
    10 mei 2018
    Al je verslagen waren zeer leerzaam en leuk, top, dank!
  10. Henrie wolfs:
    10 mei 2018
    Wat een avontuur henk heb genoten van je verhalen en ben stront jaloers maar door jou verhalen en foto's heb ik toch een beetje mee gereisd Dank je wel
  11. Andre B:
    Hallo Henk,
    Ik was en ben een van de trouwe lezers van je wereldreis ervaringen. Je schrijfstijl bewonder ik. Maar bovenal het beschrijven van je bewustzijn. Ik denk idd dat deze wereldreis je een enorme verrijking gegeven heeft. Het relativeringsvermogen zal nog scherper zijn en je uiteindelijk overwegend rust geven. Tot op de massagebank! Groetjes en tot spoedig ziens!
  12. Jesse:
    10 mei 2018
    Mooi schenk. Leuk om te lezen wat je aan je reis allemaal hebt overgehouden. Een dosis aan kennis en ervaring! Nepal met Jun en jou zal voor mij altijd een speciaal plekje in mijn herinneringen blijven. Ik zie je overmorgen, gelukkig!
  13. Margot Morsink:
    10 mei 2018
    Hoi Henk, jij bedankt ons voor het trouw lezen van jouw blogs. Ik wil het toch omdraaien : jij heel erg bedankt!! Ik heb genoten van al jouw prachtig geschreven verhalen!
    En jouw laatste blog vond ik hartverwarmend en ontroerend.
    Ik wens je ,terug nu in Nederland ,
    Veel mooie momenten in het hier en nu toe! En ja inderdaad is reizen iets anders dan vakantie. Ik groet je vanuit Frankrijk waar ik 2 maanden doorheen trek en waar ook veel moois te zien en te genieten is. Wie weet Henk: tot ooit!
    Lieve groet Margot Morsink
  14. Vanessa:
    10 mei 2018
    Mooi om te lezen Henk. Veel herkenning voel ik in jouw verhaal. Een prachtige ervaring voor de rest van je leven.
  15. Josine van Rossum:
    10 mei 2018
    Weer mooi geschreven Henk. Ik wil je laten weten, dat ik echte genoten heb van je reisverslagen. Dank je wel en misschien dat we elkaar in het “Boxmeerse” bij je je opa en oma eens tegenkomen. Gr. Josine
  16. Marianne Geurts:
    11 mei 2018
    Wauw heel mooi geschreven en zoooo herkenbaar! Naast al het plastic vind ik het ook heel vervelend dat ik zoveel gevlogen heb.. ben daarvoor nog opzoek naar een ‘oplossing’. Zodra ik Australie verlaat, ga ik zeker zo’n filter fles aanschaffen.
    Reizen maakt je in zoveel opzichten rijker en of dit nu 4 maanden, 9 maanden of 3 jaar is, het maakt niet uit. Het is echt zo herkenbaar wat je schrijft. Heel knap dat je het besluit hebt genomen om te stoppen en te settelen in NL!
  17. Eveline:
    Hey Henk , bedankt voor je mooie verhalen. Groetjes Eveline
  18. Nancy:
    11 mei 2018
    Henk, mee op reis geweest met al je foto’s en verslagen. Mooie woorden, mooie afsluiting maar ik denk ook weer het begin van een nieuwe reis!
  19. Binte Claes:
    Nagel op de kop!
    Ik zit steeds tussen het verlangen om te vertrekken en het verlangen om terug te keren. Ik zit nu in Burkina Faso, machtige ervaring maar ik zit met mijn hoofd toch veel 'thuis'.
  20. Henk:
    11 mei 2018
    Bedankt voor jullie mooie reacties allemaal! Super leuk om te horen dat ik zoveel mensen heb bereikt met mijn blog:)
  21. Francois:
    23 mei 2018
    Het was heerlijk om allemaal te lezen. Ik hoop je nog eens te zien als invaller op de Waai!
  22. Gérard Zeegers:
    2 juni 2018
    Het was waardevol voor jou, Henk. En het wordt waardevol voor de kinderen in jouw klas als jij bereid bent om jouw ervaringen en inzichten, zonder oordelen, met hen te deken. Veel succes en plezier op die reis.
  23. Henk:
    3 juni 2018
    François en Gérard, jullie hadden Franse broers van elkaar kunnen zijn! Bedankt voor de mooie berichten en Gerard, leuk dat je er nog aan hebt gedacht🙂