Wereldreis juli 2013

5 februari 2013 - Boxmeer, Nederland

Wereldreis
Nog nooit had ik de behoefte gehad om een verre reis te maken. Geldverspilling, vond ik dat. Tot anderhalf jaar geleden, een tv programma zorgde ervoor dat ik het reisvirus te pakken kreeg. Die avond en nacht heb ik niet veel geslapen en tot diep in de nacht op mijn iPhone gezocht op alles wat maar met 'wereldreis' te maken had. Vanaf dat moment heeft mijn plan steeds meer vorm gekregen. Ik ben een route gaan bedenken, heb me ingelezen over allerlei landen en bestemmingen, stelde spaar doelen in, probeerde de vertrek datum en de reisduur te bepalen, etc. Ik heb besloten dat ik alleen op reis ga. Ik weet nog dat ik in het begin een reisgenoot wilde zoeken. Toen bleek dat dit (uiteraard) niet makkelijk zou gaan worden heb ik besloten om alleen op pad te gaan, iets wat de reis nog onafhankelijker maakt. Nu, anderhalf jaar later, zie ik alleen maar voordelen in het 'alleen reizen'. Je kan namelijk in alles je eigen keuzes maken, je hoeft minder rekening te houden met de ander en je legt makkelijker contacten met andere mensen!

Het idee dat je voor een lange periode op reis gaat en dat je afscheid neemt van alles wat op dit moment deel uit maakt van je leven, is behoorlijk raar. Je gaat een onbekend avontuur tegemoet en al het vertrouwde (thuis, familie, vrienden etc.) waar je eerst op terug kon vallen, valt op het moment dat ik straks het vliegtuig in stap, weg. Ik sta er alleen voor, misschien wel voor het eerst in mijn leven. Maar dat maakt me er niet minder enthousiast over. Integendeel, hoe dichter ik bij de vertrekdatum kom, hoe meer zin ik er in krijg!

Reisschema
De meeste vragen die je krijgt als je vertelt dat je op wereldreis gaat, gaan over de landen en continenten dien je aan gaat doen. Een erg leuke bezigheid om dat uit te zoeken! Een cadeaubon die ik kreeg van een school waar ik afscheid van had genomen kon ik gebruiken in de plaatselijke boekenwinkel. Op mijn kamer had ik nog een lege witte muur tegenover mijn bureau dus het leek me wel leuk om daar een grote wereldkaart neer te hangen. Een ideale besteding van mijn cadeaubon dacht ik zo! Waar ik mezelf voorheen toch wel tot een topografisch onderlegd persoon rekende, ging er na het ophangen van die kaart letterlijk 'een wereld' voor me open. Elke dag keek ik naar de kaart en leerde steeds beter waar landen, plaatsen, bergen en gebieden lagen. Als ik me nu achteraf bedenk dat ik me voorheen een topografisch onderlegd persoon noemde, staat het schaamrood me weer op de wangen! Dus mijn tip: voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de wereld maar niet goed weten welk land in welk continent ligt, of niet weten of New York nou in het westen of het oosten van Amerika ligt en dat wel graag willen weten: KOOP EEN KAART!

Dus, waar wil ik naartoe? Het grootste gedeelte van mijn reis planning is gebaseerd op een reisverslag van 2 andere reizigers die in een jaar tijd de wereld rond zijn geweest. Geweldig reisverslag, handige route, mooie foto's, etc. Tijdens het lezen van hun reispagina, 'hing' ik aan mijn laptop(!), zullen we maar zeggen... Ik wil in juli 2013 gaan beginnen met de transbaikalexpres. Dat is een treinreis van Moskou naar Peking. De langste treinreis van de wereld. Vervolgens wil ik niet te lang in China blijven maar naar onderen reizen om een 5-tal landen in Zuid-Oost Azië aan te doen; Laos, Vietnam, Cambodja, Thailand en Maleisië. Hier trek ik ongeveer 3 maanden tijd voor uit. Vanuit Singapore (Maleisië) wil ik naar Cairns (Australië) vliegen. Ik reis dan in ongeveer 6 weken tijd van Cairns naar eindbestemming Sidney, waar ik nieuwjaar wil vieren. Begin januari vertrek ik vanuit Sidney naar Nieuw-Zeeland. Ongeveer in 4 weken tijd zal ik zowel het noorder en het zuider eiland aan doen. Dan vlieg ik naar Frans-Polonesië en blijf daar ongeveer 2 weken. Een soort 'vakantie' op vakantie. Dan ga ik (misschien via Paaseiland) naar Zuid-Amerika en wil ik direct naar het zuidelijkste puntje land van de wereld. Dat is in Ushuaia (Argentinië), hier wil ik proberen om een cruise naar Antartica te boeken. Bij terugkomst van de cruise reis ik nog ongeveer 3 maanden door Zuid-Amerika en wil ik Argentinië, Brazilië en Peru zeker gaan bekijken. De rest van Zuid-Amerika is nog niet geheel duidelijk. En als laatst wil ik sowieso de west en oost kust bezoeken van de VS. Ook in ongeveer 3 maanden tijd. Maar, dit alles zou kunnen veranderen als ik in Australië besluit om te gaan werken (zoals mijn hele planning kan veranderen onderweg!).

Vooraf geboekt
Ik heb besloten dat ik begin juli 2013 met de 'transbaikalexpres' (ook wel transsiberiëexpres) van Moskou naar Peking (China) wil reizen. Ik heb ontdekt dat er vele benamingen gebruikt worden voor de treinreizen van Moskou naar Peking. Het verschil zit 'm in de route die je neemt. De orginele treinreis heet de transsiberiëexpres. Omdat ik ervoor heb gekozen om bij het Baikal meer een tussenstops van 3 dagen te maken, wordt deze reis de transbaikalexpres genoemd. Er is (bv.) ook nog een andere variant als je via Mongolië reist, dan heet de reis weer: 'transmongoliëexpres'. Ook hanteren verschillende aanbieders soms weer verschillende namen, om het makkelijk te maken;) De geboekte treinreis, die vertrekt op zondag 7 juli 2013, is samen met de vlucht naar Moskou de enige die ik vooraf heb vastgelegd. Verder bestaat mijn reis uit waarschijnlijkheden en vrije invullingen. Ik heb natuurlijk een reisplanning in mijn hoofd maar bewust heb ik geen 'wereldticket' geboekt via een organisatie als 'World Ticket Centre' waarbij je alle vluchten vooraf vast kunt laten leggen. Daar heb ik 3 redenen voor. De eerste is omdat je dan verplicht bent om binnen een jaar(!) weer terug te zijn op het punt waar je bent vertrokken. Ergens anders eindigen mag niet. Reden 2 is dat je dan niet de vrijheid hebt die ik in mijn reis wel wil hebben. Stel dat ik vast heb staan dat ik op 3-1-2014 van Sidney naar Christenchurch wil reizen maar ik vind het in Australië zo vet dat ik langer wil blijven, dan gaat dat niet. En als ik 3 maanden voor Zuid-Amerika uittrek maar ik heb het na een maand al gezien is dat ook niet fijn. Er bestaat dan nog wel de mogelijkheid om je vlucht data te verplaatsen maar dat kost geld. En de 3e reden is de prijs van het ticket. Je bent (met mijn waarschijnlijke reisschema) al snel €4 à 5000,- kwijt. Dat is natuurlijk veel geld voor een ticket waarvan je vooraf niet zeker weet of het bij je past.

Regelen1.1360071244.vaccinaties
Voordat het allemaal zover is valt er natuurlijk nog een hoop te regelen. Er zijn namelijk ontzettend veel dingen waar je rekening mee moet houden. Het is veel werk, maar ik merk aan mezelf dat ik het niet erg vind om te doen omdat het onderdeel is van de reis. Ik vind het zelfs leuk! Zo ben ik in december 2012 begonnen met het halen van inentingen. Ik kreeg er meteen vier; DTP, buiktyfus, gele koorts en de eerste spuit voor hepatitis A B. De tweede spuit voor hepatitis heb ik begin januari gehaald en in juni moet ik terug voor de derde. De derde zorgt voor dik 25 jaar bescherming, de moeite waard dus! Gelukkig krijg ik van mijn verzekering €75,- per kalenderjaar terug, dus dat scheelt me al €150,- Desalniettemin zijn de spuiten duur en verwacht ik nog wel een rekening van ongeveer €200,-

Dan is er nog de reisverzekering. Ik heb nu een verzekering afgesloten bij Isis, onderdeel van Yoho. Je hebt verschillende varianten en mijn verzekering heet de 'special Isis' waarbij ik de medische zorg heb opgewaardeerd naar All in. Dat geeft me niet alleen extra mogelijkheden voor als er iets zou gebeuren onderweg maar het zorgt er ook voor dat ik mijn huidige zorgverzekering in Nederland kan stopzetten! En dat is natuurlijk interessant want dat bespaart me veel premie kosten per maand. Echter, het eventuele geld dat je krijgt van de belastingdienst krijg je natuurlijk ook niet meer. Maarja, het is toch weer een kostenpost van een paar honderd euro per jaar minder!

En, natuurlijk wil je op reis mooie foto's en filmpjes kunnen maken. In eerste instantie vond ik mijn IPhone daar wel geschikt voor, maar na een tijdje wist ik toch zeker dat ik gewoon een degelijke, niet kapot te krijgen digitale camera aan wilde gaan schaffen;) Dus nu heb ik een mooie camera gekocht die tegen vallen, water, stof en vrieskou kan. De Olympus tough TG-2 kwam uit in februari 2013 en die heb ik vrijwel meteen gekocht. Super aankoop tot nu toe!