90 uur in Hongkong!

16 september 2016 - Ninh Binh, Vietnam

Een paar dagen rondhangen in Hongkong. Wie wil dat nou niet? Tijdens het plannen van mijn reis was het niet in me opgekomen om deze bruisende stad op mijn bucketlist te zetten, maar gelukkig hebben andere reizigers mij geïnspireerd om hier naartoe te gaan! In 90 uur heb ik een prima beeld van de stad gekregen. Hier volgen een aantal dingen die de moeite waard zijn om je in Hongkong te vermaken!

Mong kok. Ik vertelde je dat het druk was in China? In het district Mong kok leven gemiddeld 130.000 mensen per km2, het is daarmee de dichtstbevolkte plek ter wereld! Op deze plek vind je talloze winkels en markten waar je werkelijk alles kan kopen. Bekende markten zijn de gold fish market, de bird market, de flower market en P1020353de lady's market. Leuk om eens doorheen te lopen! Ik ben vooral op zoek gegaan naar een tripod voor m'n camera, een nieuwe sneldrogende handdoek en een nieuw reisstekkertje. Aangezien Hongkong tot 1997 bij het Verenigd Koninkrijk hoorde worden er hier ook Engelse stopcontacten gebruikt. Binnen no time had ik alles verzameld:)

Victoria Peak is denk ik de topattractie van de stad. Dit is een geweldig viewpoint op de top van één van de heuvels op Hongkong island, het zakelijke gedeelte van de stad. Je koopt voor €10 een retourtje voor de Peaktram, een bijzonder trammetje dat mega steil omhoog de berg op rijdt. Eenmaal boven zijn er nog een 8 roltrappen te bewandelen voordat je op het dak staat en kan genieten P1020385van een GEWELDIG uitzicht... Ware het niet dat ik weer met de mist in de boter viel en ik lachend de andere bezoekers aankeek. Dit had ik natuurlijk kunnen weten, het was namelijk niet écht lekker weer toen ik die ochtend vertrok. Maarja, eigenwijs als ik ben... Desondanks heb ik toch wel leuke foto's kunnen maken en kan ik in ieder geval zeggen dat ik er ben geweest.

Gelukkig kan je bij de haven bij het district Tsim Sha Tsui ook prachtig uitkijken over de skyline van Hongkong Central. Iedere avond om 20.00u komen hier duizenden mensen om te 'genieten' van een tegenvallende lichtshow. Ik vond het uitzicht echter fenomenaal! Mocht je hier ooit komen, ga dan wat later en schiet prachtige plaatjes terwijl het minder druk is!
P1020415

Soho is een hip stukje Hongkong waar je een mengelmoes vindt van bars, (veel internationale) restaurants en winkeltjes. Zowel de rijkere uit bv. de bankwereld, locals en toeristen komen hier bij elkaar om te lunchen of te dineren en je betaalt hier een voor Hongkong begrippen prima prijs. Het gebied wordt gekenmerkt door een steil en heuvelachtig terrein en mede P1020390daardoor is hier de langste roltrap ter wereld gebouwd. De roltrap is namelijk 800 meter lang. Elke ochtend nemen werknemers de roltrap naar beneden naar de kantoren in het Central district. Later op de dag maken vooral winkelpubliek en toeristen er gebruik van. De sfeer die hier hangt is uniek en ervaar je zodra je er ooit bent geweest.

Aangezien ik zo lekker bezig ben met de feitjes, even een paar wist je datjes! Wist je dat:

- Ik nog nooit zoveel Maserati’s, Porshe's en Tesla's bij elkaar heb gezien?
- Ik €14,- betaalt heb voor een flesje Heineken op de rooftop van the ICC building?
- Ik 40 minuten heb gezocht naar de ingang van the ICC building?
- Ik nu van Moskou tot Hongkong alle afstanden heb afgelegd per trein?
- Hongkong een gat slaat in je budget als je de prijzen gewend bent in China?

So you know;) Ondertussen ben ik alweer verder gevlogen naar Vietnam. Naar de stad Hanoi om precies te zijn. Ik verwacht hier ongeveer 3.5 week te zijn en ik heb daarna een onverwachte bestemming in de planning waar ik heel enthousiast over ben. Welke dat is en wat ik daar ga doen, hoor je de volgende keer!

1. Ethy:
    16 september 2016
    Mooi verhaal weer Henk! Ben benieuwd wat je nieuwe reisdoel is:)
  2. Rob de Quillettes:
    16 september 2016
    Heerlijke ongedwongen verrassende reisverhalen. Aanstekelijk. Ben benieuwd naar Vietnam. Daar zal ik in feb. 2017 zijn. Kijk ik alvast met je mee. En hoe bevalt het "alleen" reizen? Valt het je mee of tegen?
  3. Willem:
    16 september 2016
    Henk! De verhalen worden al korter! Toch? Hahaha! Boeie! Geniet r maar van. Ook van 14 euro Heineken biertjes. Zit je wel 'hoog' wa?! Have fun in 'Nam en doe Charlie de groeten.
  4. Marc Peters:
    16 september 2016
    Wij zijn benieuwd naar je reis in Vietnam en zeker naar de onverwachte bestemming.Veel plezier en geniet ervan.Groetjes Marc en Truus
  5. Theike:
    Heerlijk :)!
  6. MariaStroecken:
    We zijn benieuwd Henk!
  7. Henk:
    16 september 2016
    Bedankt voor jullie reacties!!!

@Rob: het bevalt me erg goed! Alleen reizen is Vietnam is erg makkelijk en ik kom echt veel alleen reizigers tegen! Daarnaast is het een prachtig land! Tip: koop een motor/scooter als je minimaal 3/4 weken gaat:)
    @Willem: Haha, 90 uur Hongkong is inderdaad minder leesvoer dan 2.5 weken China:) Gelukkig betaal ik nu maar €0.20 per biertje en zal het Vietnam verhaal weer wat langer zijn;)
  8. Rob de Quillettes:
    16 september 2016
    Ha fijn om te horen dat het je goed gaat. Had eigenlijk niet anders verwacht, maar je weet maar nooit. En ja alleen reizen is ook heerlijk. Je komt vanzelf mensen tegen met wie je verder wilt reizen. Het is net als op je levensweg. Je kiest intuitief met wie je een tijdje op weg wilt gaan en op zeker moment scheiden de wegen zich. En dat is mooi en puur. In Vietnam reis ik met mijn Aziemaatje. Ook goed, en ben benieuwd naar je ervaringen en leuke verhalen. Heel aanstekelijk schrijf je. Goede reis en mooie momenten toegewenst!
  9. Henk:
    16 september 2016
    Erg mooie woorden Rob, dankje. Combineer jij je Vietnam reis nog met andere landen? Ik dacht het wel. Je zal er wel naar uit kijken:)!
  10. Henk:
  11. Mam:
    16 september 2016
    Ik hoop dat het niks geks is? Dat nieuwe geheimzinnige reisdoel van je? En je weet: ik hou niet van slapeloze nachten ;) Mooi verhaal weer jongen, ik kan niet anders zeggen... Geniet! XXX
  12. Henk:
    16 september 2016
    @mam: het gaat zelfs jou bevallen mama:)
  13. Patrick labrijn:
    16 september 2016
    Hmmm, geen Aston Martins daar?
    Wat een onderontwikkeld land, moet ik maar gauw eens langsrijden:-)
    Njoy, mooie verhalen,
    Proost,
    Michel
  14. Rob de Quillettes:
    16 september 2016
    Thanks. Ik/ we willen in Thailand naar het noorden en ik ga naar Isaan de binnenlanden in om mijn vrienden en hun familie te ontmoeten. Vorig jaar ook gedaan. Een bijzondere ervaring die ons Westerlingen dankbaarder en nederiger zou kunnen maken....
  15. Mandy:
    Mooi verhaal weer Henk! Mooie dingen maak jr mee! Spreek je snel op Skype
  16. Henk Fleuren:
    17 september 2016
    Henk leuk verhaal pas goed op je zelf je moet nog een keer naar huis groeten van OMA ik ben niet meer BOOS Henk schrijft oma Gr. Henk OPa Fleuren Boxmeer !!!!!Nu versturen gaat niet Minette vtagen !!!!!!
  17. Mark:
    19 september 2016
    Enjoy henkie!
  18. Gianna Palm:
    19 september 2016
    hallo henk, wat leuk om te lezen over je reis. ik ben mijzelf aan het oriënteren op vietnam, 1 mei vertrek ik naar vietnam vandaar uit 8 dagen filipijnen en dan 14 dagen bali.

ik ben benieuwd naar je ervaringen en je aanraders. ik hoor het graag van je

groepjes gianna
  19. Margot Morsink:
    20 september 2016
    Henk, wat superleuk schrijf je. Ik zie het helemaal voor me. Ik mail nu vanuit Groningen( ok mooi) wij hebben een prachtige reis gemaakt door Portugal, daarna Frankrijk en nu dus Nederland. Reizen blijft een van de mooiste dingen in het leven! Blijf maar zo lang weg als je kunt! en geniet!! Groetjes Margot
  20. Mirjam:
    25 september 2016
    Wat leuk Henk. Het klinkt zo aanstekelijk en enthousiast! Geweldige ervaring moet dat zijn. En dit is wat je altijd wilde, toch? Ik ben ook heel benieuwd naar je volgende reisdoel.
    ook leuk om je verhalen over China te lezen. Hans gaat elk jaar 4-6 weken naar China. Hij is er helemaal verliefd op. De sfeer, de mensen, de gemeenschappelijkheid, de drukte", de geur :-))