Over land door midden en zuid China

2 september 2016 - Hongkong, Hongkong

Ik ben al dik 5 weken van huis en de tijd vliegt! Op mijn eerdere reizen was dit het punt dat ik het vliegtuig instapte om weer terug te vliegen naar ons kleine kikkerlandje. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik nog niet naar huis hoef. Sterker nog: Ik ben pas net begonnen! De afgelopen 2 weken ben ik over land van het noorden van China naar het zuiden gereisd en ik zal je gaan vertellen hoe dat was!

Pingyao is mijn eerste stop na vertrek uit de
grote P1020100stad Beijing. Pingyao is klein, maar bijzonder vanwege zijn Chinese authenticiteit, die nog altijd te vinden is. Pingyao wordt verder omringd door een stadsmuur, die de stad vroeger beschermde tegen vijanden. Het centrum binnen de stadsmuren is autovrij. Wel een fijn verblijf dus dacht ik, na de drukte van Beijing... Maar ook in Pingyao zijn de chinezen in overvloed te vinden. Ik vrees dat ik me er maar bij neer moet leggen dat het ook vakantietijd is in dit 1,4 miljard inwoners tellende land en dat het barst van de mensen. Pingyao dus, ik ben hier tweeënhalve dag geweest en dat is meer dan genoeg. Er zijn een aantal lange straten waar je China echt kan proeven en ruiken. Veel entertainment op straat, streetfood op iedere vierkante meter en overal zie je sfeervolle gebouwen in oud Chinese stijl, versiert met rode lampionnen. Je kunt in Pingyao een ticket kopen voor 150 juan, waarmee je tempels en courtyards kunt bezoeken binnen de stadsmuur. Er zijn wel 20 a 30 van dit soort entrees, die allemaal op loopafstand te bezoeken zijn. Ik heb dit niet gedaan. Ik vond het veel geld en had gehoord dat het veel van hetzelfde was. Ik heb één dag een fiets gehuurd en alles binnen en buiten de stad verkend. Met het entreekaartje van een Franse jongen ben ik nog wel de stadsmuur op geweest om een mooi uitzicht te P1020137hebben over een deel van de stad. Helaas waren er werkzaamheden aan de gang, waardoor ik de wandeling van 6 km rond de muur niet kon maken. Ik had een prima hostel in het midden van de stad en heb vooral veel gerelaxt. Pingyao is leuk voor maximaal 2  dagen, langer blijven wordt saai en raad ik af;)

Xi'an was mijn volgende bestemming. Voor het eerst zat ik in een fast train om hier te komen. Met een maximale snelheid van 300 km/h en veel beenruimte bereikte ik in 2 uur en 40 minuten de oude hoofdstad van China. Vooral een trekpleister vanwege het terracotta leger! Mijn hostel was wederom centraal gelegen, dichtbij de Bell tower en de bekende moslim street. Op een snikhete dag ben ik (na veel onnodige kilometers omdat ik was verdwaald) aangekomen in de moslim street. Ik verwachtte hier vooral veel leven in de brouwerij. Dat was er ook, maar je ziet hier ook Chinese moslims die schapen midden op straat slachten. Voor de schapen ging dat spreekwoord dus niet op... Verder is het vooral een drukke, toeristische straat waar allerlei kraampjes staan om bijzonder eten en drinken te kopen. Ik moet eerlijk bekennen, niet alles zag er uitnodigend uit om te proeven. Dat komt vooral doordat veel Chinezen het eten voor de drukte klaarmaken en het vervolgens de hele dag P1020188op de vitrinekast zetten om te verkopen. Na een paar uur in de brandende zon te hebben gelegen vertrouw ik dat eten dan natuurlijk niet meer, zeker niet als het om vlees gaat! Ik verbaas me daar elke keer weer over als ik dat zie. In een zijstraat was ik vervolgens nog een uurtje genietend getuige van volwassen mannen, die veel geld inzetten op krekels. Hierna gingen steeds 2 krekels in een soort glazen broodtrommeltje met elkaar op de vuist, totdat er eentje had gewonnen. Tja... Je moet iets op een dinsdagmiddag he!

P1020195De dag daarna ben ik vroeg opgestaan om naar het terracotta leger te gaan. Ik arriveerde voor de drukte, waardoor ik de hele ochtend in een prima tempo alles heb kunnen bekijken. Het terracotta leger is een grote archeologische vondst die bestaat uit 9099 terracottafiguren, op zo’n uur rijden van Xi’an. Deze zijn als giften meegegeven aan de allereerste keizer van China: Qin Shi Huangdi. Deze keizer regeerde over China van 221 tot 214 voor Christus. Bij de bouw van zijn mausoleum zijn naar schatting 700000 arbeiders ingezet. (weetje: dit is twee keer zoveel als voor de bouw van de Chinese Muur). De tombe waarin Keizer Qin uiteindelijk kwam te liggen, is een ondergrondse weergave van het heelal. Hij geloofde dat zijn graf ‘het Paleis voor de eeuwigheid’ was en dat zijn leven ondergronds verder zou gaan. Het Terracotta-leger bestaat uit voetvolk, kruisboogschutters, ruiters met strijdwagens en paarden en zijn geplaatst in zes meter diepe geulen. Sommigen dragen een harnas en sommigen een uniform. Ze zijn zo’n 1,60 en 1,80 meter lang en het meest bijzondere aan alles is: ze zijn allemaal uniek. Geen enkel beeld is hetzelfde en de wapens die ze bij zich dragen zijn echt en nog steeds vlijmscherp. Er wordt gezegd dat de krijgers allemaal gebaseerd zijn op echte mensen omdat ieder gezicht een andere uitdrukking heeft. Degene met een mooi hoofddeksel heeft P1020194overigens een hogere rang. Het lijkt erop dat de krijgers zo zijn neergezet zodat ze klaar stonden voor een eventuele aanval. Het complex bestaat uit 3 ‘pitten’ (kuilen) die allemaal overdekt zijn met een grote hal. Nog altijd werken archeologen iedere dag in de pitten om te graven en verwacht wordt dat er nog tientallen jaren nodig zijn om alles bloot te leggen.

Toch blijft er nog een onbeantwoord mysterie. Het graf/de tombe van Keizer Qin is namelijk nog nooit geopend. Men zegt dat het met de huidige technieken toch alsnog niet verantwoord is om deze dik 2000 jaar oude grafheuvel te openen, zonder het te beschadigen. Het graf is bedekt met aarde en niemand weet precies waar de ingang is, waardoor het ook niet is blootgelegd. Historische verslagen geven alleen aan dat het een gigantisch graf moet zijn met diverse paleizen en paviljoens, vol met zeldzame schatten. De documenten zeggen ook dat het plafond P1020199bezaaid is met parels om de zon, de sterren en de maan na te bootsen. De vloer zou bestreken zijn met brons om het water buiten te houden. Ook valt te lezen dat voor elke ingang richting het graf automatische kruisbogen zijn geïnstalleerd die afgaan zodra de deuren worden geopend. Ik wilde vroeger archeoloog worden, dus ik volg dit verhaal op de voet;)!

Yangshuo. Ooit vertraging gehad op een groot Chinees treinstation in de drukste maand van het jaar? Ik wel! Al dagen voor vertrek had ik een treinkaartje gekocht naar Guilin. Zo'n 26 uur zuidelijker van Xi'an en op een uur afstand van Yangshuo, mijn eindbestemming. Mijn trein zou vertrekken om 10.45u, maar bleek uiteindelijk 6 uur vertraging te hebben. In die 6 uur kon niemand informatie verschaffen over de vertrektijd van de trein. Super irritant! De vertrekhal zat daarbij urenlang bommetje vol, omdat niet alleen mijn trein vertraging had, maar omdat het hele treinverkeer ontregelt was. Reden: het weer. Het regende en waaide buiten... En dat terwijl ik echt in de veronderstelling was dat de treinen hier altijd op tijd reden. Nou, niet dus. Wat volgde was één grote chaos, op verschillende fronten. Ik heb in die uren wachten geen enkele andere westerling gezien. Uiteindelijk, nadat ik echt had overwogen een vlucht te boeken en een vliegtuig te halen die 3 uur later zou gaan, stond daar eindelijk mijn treinnummer op het bord en konden we een uurtje later dan toch instappen!

P1020313

Yangshuo staat bekend als een backpackersdorpje. Maar, je raadt het al, half China was uitgelopen om hierheen te gaan! Een op toeristen gebaseerd, duur en druk stadje vol met restaurants, bars en hotels. Gelukkig staat dit gebied bekend om zijn prachtige omgeving, dus daar heb ik mijn tijd dan ook vooral doorgebracht. 2 minuten uit de drukke straten van Yangshuo komt het echte China weer tot leven. Ik heb 2 keer een fiets gehuurd om door het prachtige karstgebergte te fietsen. P1020327Het karstgebergte is een uniek gevormd gebergte en rondom de mooie rivieren levert dat veel mooie plaatjes op. Ik fietste door theeplantages en graanvelden, op paadjes langs de rivier en door afgelegen dorpjes. Denkend aan het feit dat ik die dag eigenlijk mijn eerste werkdag op school zou hebben, voelde ik me toch wel even een rijk man op die fiets!

Ook een toeristisch ‘hoogtepunt’ in Yangshuo is het bambooboot varen. Op 45 minuten met de bus van Yangshuo, kun je jezelf relaxt op een bambooboot de rivier af laten varen. Het kost ongerekend ongeveer €20,- maar dan heb je wel anderhalf uur een geweldig uitzicht. Je vaart namelijk dwars door het karsgebergte en de bestuurder van P1020233de boot zorgt ervoor dat je geen inspanning hoeft te leveren om vooruit te komen. De bootjes worden per tweetal gevuld en dus had ik me aangesloten bij een groep van 5 Chinese meiden toen ook bij de kassa stonden. Goede keus achteraf. Ze waren zo gek als een deur en iedereen is kopje onder gegaan.

Na deze geweldige ervaringen in het midden en zuiden van China gaat mijn reis verder naar Hongkong! Het oorspronkelijke plan om na Yangshuo naar Hanoi (Vietnam) te gaan is even in de ijskast gezet. Via de vele reizigers die ik tegenkom hoorde ik al dat ik Hongkong echt niet moet overslaan. Ten eerste omdat het een geweldige stad is, maar ten tweede omdat het maar op 3 uur per trein gelegen is van Guilin. Zodoende heb ik de trein geboekt richting Hongkong en een vlucht van €100,- naar Hanoi, 4 dagen later. Ik ben erg benieuwd naar deze wereldstad die het oosten verbindt met het westen!

1. Willem:
    2 september 2016
    Wauw!! Schitterende verhalen en foto's weer Henk! En goed te lezen dat je er nog steeds veel zin in hebt/houdt. En, heb jij weer..., de boot in met 5 Chinese meiden. Gekkehuus!
  2. Willem:
    Test
  3. Willem:
    2 september 2016
    Hmm... Had al eerder gereageerd, maar ik zie m'n reactie nergens... Nog maar n x dan:
    Schitterende verhalen en foto's wederom Henk! En goed om te lezen dat je er nog steeds zin in hebt/houdt! En met 5 Chinese meiden de boot in... it doesn't get any better/wetter... Heb jij weer! Ciao!
  4. Marc Peters:
    2 september 2016
    Alweer een mooie ervaring rijker Henk,het is en blijft een geweldige ervaring.Ik wacht met smacht op je volgende verslag.Groetjes uit Boxmeer
  5. Bas Janssen:
    2 september 2016
    Lekker Henkie! Moet inderdaad een lekker gevoel zijn om na 5 weken pas aan het begin van je trip te zitten. Helaas was het voor mij inderdaad afgelopen na 5 weken. Geniet ervan kerel! En hou ons op de hoogte ;)
  6. Isabel stiemens:
    Leuk :)
    (Zoals alle andere keren )
  7. Eveline:
    2 september 2016
    Je kan leuk schrijven!! En je kan nog altijd archeoloog worden!! Je bent nog superjong!! groetjes en fijne reis naar Hong Kong
  8. Mam:
    2 september 2016
    Super verhaal weer! Ik geniet hier met je mee Henk, je kan anders ook altijd nog schrijver worden, ben je ook nog jong genoeg voor ;) wordt een mooi boek )) pas goed op jezelf, spreek je snel weer... Kusssss
  9. Mark:
    2 september 2016
    Hoppa!! Mooi verhaal. Jammer dat je niet geschreven hebt dat je als een beest tekeer gegaan bent op die vijf chinese meisjes! Misschien komt dat verhaal nog ;)
  10. Jesse:
    2 september 2016
    Dat terracotta verhaal heb je echt wel overgenomen uit een boekje pik! Echt mooi om te lezen:-) daar waren die gekke meiden gewoon weg niet mooi genoeg voor Mark;-)
  11. Andere Broeren:
    2 september 2016
    Nu weten we tenminste wat je die 5 weken gedaan hebt. Veel cultuur gesnoven. Leuk om te lezen. Kijk al uit naar volgende periode. Mogelijk weer en nog meer interactie met de localen.
  12. Nancy:
    3 september 2016
    Hoi Henk, goed en mooi om alles te lezen! En fijn dat je je rijk voelt op het moment dat wij weer aan het werk zijn! Goede reis!
  13. Francois:
    4 september 2016

Ik heb de eerste week erop zitten en heb regelmatig aan je gedacht. Genieten man!
    Heerlijk om te lezen.
  14. MariaStroecken:
    6 september 2016
    Heej Henk, wat een mooi verhaal weer. Jij geniet maar wij genieten hier ook van je verhaal, ervaringen. We kijken uit naar het volgende bericht. Veul schik nog wa! Liefs Jeannot en Maria.
  15. Henk:
    16 september 2016
    Bedankt voor jullie reacties!

@Isabel: hoe is het op je nieuwe school Isabel?
    @Francois: :) heb je een goede start gemaakt met je nieuwe groep?
    @mam: i'm okay! ;)7
    @Nancy: Haha!
    @Maria: hoe is het in Loon? En met opa en oma?
  16. Eveline:
    26 september 2016
    goede keus gemaakt , we volgen je op de voet! groetjes
  17. Isabel stiemens:
    26 september 2016
    hoi Henk
    het is heel leuk op mijn nieuwe school en de juf is ook heel aardig maar bij jou in de klas was het ook heel leuk

groetjes Isabel :)
  18. Henk:
    27 september 2016
    Wat goed om te horen Isabel en Eveline! Dat gaat helemaal goed komen dit jaar:)