Florida

6 september 2017 - Medellín, Colombia

Na een break van bijna 6 maanden heb ik op 11 augustus 2017 m'n reis weer opgepakt. Na thuiskomst in februari had ik verschillende plannen gemaakt, maar uiteindelijk koos ik ervoor om tot einde schooljaar m'n werk als leerkracht weer op te pakken. Op basisschool Breedeweg in Groesbeek kon ik terecht in een groep 4, waar ik met plezier heb gewerkt. Ondertussen was ik alle indrukken van 7 maanden reizen aan het verwerken en tegelijkertijd ben ik druk bezig geweest met het bedenken van een nieuw reisplan wat zich vooral zal gaan voltrekken in Zuid-Amerika! Ik zeg vooral bedenken, want van 'maken' is nog weinig sprake, haha. Ik weet in ieder geval dat ik 6 dagen ga spenderen in Florida om vervolgens door te vliegen naar Colombia. Droombestemmingen voor daarna zijn o.a. De Galapagos eilanden in Equador, de Pantanal in Brazilië, wellicht Suriname, Voetbalwedstrijden in Argentinië en de absolute knaller; Antarctica!

Orlando (Florida)
Omdat ik vertrok vanaf Köln, heb ik voor vertrek heb ik nog snel even de Keulse pot bezocht. Ik heb er wel even over getwijfeld, maar was achteraf erg opgelucht dat ik deze bestemming niet had overgeslagen. Onder het mom van; 'nu we er toch zijn...'. Om naar Colombia te vliegen was een tussenstop in Orlando vrijwel noodzakelijk. 12 uur wachten op de doorvlucht naar Bogota zag ik niet zitten, dus besloot ik om dan maar van de gelegenheid gebruik te maken om een klein stukje van Florida te ontdekken. Orlando is een walhalla voor themapark liefhebbers, dus daar ga ik de komende dagen zéker achterkomen!

Na een vlucht van 9 uur en 2 uur wachten om Amerika binnen te komen pakte ik een Uber taxi naar mijn hotel voor de komende 5 nachten. Nieuwe en mooie kamer, ligging in Kissimmee en een lekker zwembad erbij om af te koelen. Na een korte nacht ben ik de volgende dag naar een supermarkt gegaan om boodschappen te doen. Nee, Amerika is geen paradijs voor backpackers als het gaat om geld gaat, maar des te leuker is om toch ook hier de backpackermodus aan te zetten en verstandige inkopen te doen voor de komende dagen. Ook heb ik in de Wal-Mart kaartjes gekocht voor 2 themaparken. Disney's Magic Kingdom en Universal studio's Island of Adventures. Zeker dubbel de prijs van een pretpark in Nederland, maar daar krijg je (als het goed is), veel voor terug!

Universal studio's Island of Adventures
P1050747Ik koos ervoor om eerst naar IOA te gaan. The shuttle bus vanaf het hotel vertrekt om 7.30 en na een rit van 30 minuten arriveren we bij de parken van Universal studio's. Er zijn er namelijk meerdere en ze liggen allemaal erg dicht bij elkaar. Sterker nog; ik kan tot het moment van het scannen van m'n kaartje nog steeds kiezen waar ik naartoe wil! De twee parken IOA en 'Universal studio's' liggen namelijk naast elkaar. Er is zelfs een Harry Potter trein die je van het ene park naar het andere park brengt als je over het juiste kaartje beschikt.

Via een handige app had ik een plan gemaakt om zo efficiënt mogelijk met m'n tijd om te gaan. Hierdoor was ik als eerste bij de populaire attracties zonder in een lange rij te staan. Groot verschil met themaparken in Nederland is dat ze hier bij de meeste attracties 3 verschillende rijen hebben. De normale rij, voor mensen die een gewoon kaartje hebben gekocht. De express rij, voor mensen die $50 meer hebben betaald en snel de attractie in willen. En de single rij, voor mensen die het niet erg vinden om alleen ergens in te gaan en dus de gaten opvullen in de karretjes. Best handig! Ook is het fijn dat het gehele park over WiFi beschikt en je steeds via de app kan zien wat de wachttijd is per attractie.

De hoogtepunten van het park zijn in mijn P1050754ogen toch de 3 attracties met 3D en 4D (bv. water) effecten. The Amazing Adventures of Spiderman, Skull Island, Reign of Kong en Harry Potter and the Forbidden Journey in het Hogwarts kasteel zijn echt geweldig! Ik heb nog nooit een virtual reality bril opgehad, maar ik heb nu voor het eerst in mijn leven een idee van hoe dat moet zijn. Tel daarbij op dat je in een karretje zit dat meebeweegt met de effecten en je bent verkocht. Wat een ervaring!

P1050749The Incredible Hulk coaster, the Dudley Do-right's Ripsaw Falls, the Jurasic Park River Adventure en the Dragon Challenge zijn ook geweldige attracties. Helaas voor mij eindigde ik de dag met Popeye and Bluto's Bilge Rat Barges, oftewel een betere variant van de Piranha in de Efteling. Hier word je namelijk wél nat! Helemaal doorweekt was ik. Niet fijn als je daarna nog in een bus moet zitten waarbij de airco loeit als een malle.

Al met al was het een prima dag in een park dat eigenlijk niet te vergelijken is met een pretpark in Nederland. Wat me echt zal bijblijven is dat elke attractie je echt helemaal meezuigt in het thema. Dat begint al bij de ingang en bij de wachtrijen. Je stapt een gebouw binnen dat tot in detail is afgewerkt en je steeds prikkels geeft voor de climax die komen gaat. Al met al was het een prachtig avontuur!

Disney's Magic Kingdom
Aan het eind van deze enerverende dag was ik helemaal kapot. Ik had volgens de iPhone gezondheidsapp 17 km gelopen. Had ik vanmorgen niet verwacht! Ik ging om 10.30 op mijn dooie gemak met shuttle bus naar het park. Daar liep ik echter tegen de eerste complicaties op. Ik begreep de monorail (de speciale trein die je van het de P1050801parkeerplaatsen naar de ingang van het park brengt) van Disney niet helemaal waardoor ik na 20 minuten weer terug was op de halte waar ik startte en eenmaal binnen kwam ik er pas later achter dat je drukbezochte attracties over de dag kon reserveren met je entreepasje. Hierdoor mag je in plaats van de normale rij de snelle rij pakken. Had vandaag uren gescheeld want het was mega druk! Voor sommige attracties kon ik zelfs helemaal geen tijd meer reserveren.

Na een soort van plan te hebben gemaakt ben ik maar rond gaan lopen. Dit park is een stuk groter dan Island of Adventures en ook hier hebben de makers het park verdeeld in verschillende landen. Zo bestaan er o.a. landen als Adventureland, Tomorrowland en Fantasyland.

Het Disneypark heeft veel attracties en shows voor jonge kinderen. Van meet en greet met een Disneykarakater tot in een honingpot karretje bij Winny the Pooh attractie. P1050814Een greep uit de meest populaire attracties: Space mountain, Splash mountain, Big thunder mountain, Mine train, Haunted mansion, Jungle cruise, Speedway, Pirates of the Caribbean. Al met al prachtige attracties die net als in IOA geweldig zijn gebouwd!

Voor deze attracties sta je al snel 40 tot 80 minuten in de rij. Het systeem van de snelle rij heeft me dus niet echt veel geholpen (behalve dan die 2 glipmomenten die me bij elkaar anderhalf uur hebben bespaard;)). Ik heb er alleen gebruik van kunnen maken bij Space mountain, de Jungle cruise en... de Ariël Grotto. Nou dacht ik dat die P1060011laatstgenoemde een gave attractie van de kleine zeemeermin zou zijn, maar het bleek een foto momentje met Ariël in een grot te zijn! Toen ik wat kinderen voor me foto's met haar zag maken dacht ik nog: 'wat leuk dat ze dat doen voor de wachtende mensen!'. Maar nadat ik ook maar een korte fotoshoot met Ariël achter de rug had, kwam ik er snel achter dat ik in de aap was gelogeerd... dít was de attractie en voordat ik dat besefte, stond ik alweer buiten.

Rond 20.30 staan de meeste mensen al klaar rond het prachtige kasteel van Assepoester. Iedere dag om 21.00u vindt hier namelijk een vuurwerkshow plaats. Samen met de typische Disney muziek en de beelden die geprojecteerd worden op het kasteel vormt dit echt een niet te missen attractie als je hier bent! Wel zonde van dat vuurwerk dat iedere dag weer de lucht wat meer vervuild... uiteindelijk, na een hectische dag, stapte ik tegen middernacht heerlijk mijn bed in en heb ik die nacht sprookjesachtig geslapen:)

De laatste 2 dagen die volgden in de USA heb ik erg rustig doorgebracht. Ik dacht er nog over om naar Vulcano Bay (het splinternieuwe waterpark van Orlando) te gaan, maar de reviews waren nog niet al te best waardoor ik voor dit park maar gepast heb. Wel heb ik nog een bezoekje aan het Ripley's Believe it or Not museum. Prima om mezelf hier een uurtje of 1.5 te vermaken. Tijd die goed van pas kwam, aangezien ik een nachtje op het vliegveld door zou brengen omdat m'n vlucht naar Bogota pas in de ochtend zou vertrekken.

Na deze sprookjesachtige dagen heb ik mijn reis vervolgd en ondertussen ben ik al een paar weken in Colombia. De eerste dagen heb ik doorgebracht in Bogota en daarna ben ik naar Medellin gevlogen. Ik ben hier op dit moment Spaanse lessen aan het volgen om de taal wat beter onder de knie te krijgen. Want net als in Peru en Bolivia ben ik er ook hier al snel achter gekomen dat enige kennis van Spaans een groot pluspunt is als je het maximale uit je reis wilt halen! En buiten het feit dat het erg praktisch is, vind ik het geweldig om een nieuwe taal te leren! De volgende keer vertel ik je meer over de lessen en over het geweldige land Colombia!

1. Mam:
    7 september 2017
    Ik kan alleen maar zeggen: super verhaal weer. Geniet van je reis, ik geniet van je verhalen!
  2. Hannie:
    7 september 2017
    Leuk om jouw verhalen te lezen, Henk.
  3. Ethy:
    7 september 2017
    Heerlijk om weer te lezen van wat je allemaal meemaakt Henk! Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal! Geniet van Alles! Dikke kus!
  4. Jesse:
    7 september 2017
    Mooi Henk, maar is Ariël het enige meisje dat je tot nu toe ontmoet hebt?
  5. Rob de Quillettes:
    7 september 2017
    Volg je hart! Moedige keuze. Chapeau!! Veel bijzondere momenten gewenst!
  6. Mandy:
    Leuk om te lezen Henk! Blijf schrijven en vooral genieten! Xx
  7. Willem:
    :) Jesse.
    Mooi weer Henk (en vast ook 'mooi weer'...) ! Vroeg me gister nog ff af of je je blog weer zou gaan oppakken. Ja dus, fijn. En weer geweldige foto's. Brings back memories. Geniet er van daar en doe de Escobar's de groetuh.
  8. Theike:
    Mooiii! :-)
  9. Marc Peters:
    7 september 2017
    Hwnk,geweldig man dat je je droom verder kunt verwezenlijken.Geniet er lekker van,ik wacht op je volgende reisverslag.Groeten Marc Peters
  10. Romy:
    Leuke pretparken meester Henk. Groetjes Romy
  11. Thijmen Sunnen:
    Hallo meester Henk,
    Ik mis je!!!!
    Zoals beloofd ga ik goed kijken waar je naartoe gaat! Wat leuk dat je zulke verre reizen maakt.
    Heb jij ook last gehad van orkaan Irma?
    Ik wens jou heel veel plezier op reis.
    Groetjes van Thijmen
  12. Michel Labrijn:
    7 september 2017
    hey reisleider, goed man! oohh, dat wil ik ook.
    ben al blij dat ik morgen lang wekendje Goodwood Revival ga doen (wel met de AM DB9Volante)
    njoy,
    gr. Michel & Patrick en van Manja denk ik ook wel.
  13. Henk Fleuren:
    7 september 2017
    Hoi Henk ziet goed uit Oma leest graag dat weet je daarom laat ik Oma lezen en mij vertellen .Als het leuk is geef ik jou bericht ze is druk bezig even wachten . Half uur verder ze roept er over ze heeft mij al wat verteld het was duurder dan in de Efteling maar veel mooier .Henk wij genieten van jou brief jij moet daar genieten komt alles goed tot 2018 Geniet er van .goed uit kijken Oma en Opa Boxmeer
  14. Alie Claassen:
    8 september 2017
    Geweldig Henk.Wat een super verhaal blijf schrijven ik blijf je volgen fantastisch dat je dit meemaakt.Nog een fijne tijd daar ik blijf uitkijken naar je geweldige verhalen van je.
  15. Mark:
    8 september 2017
    Mooi verhaal weer Henk! Geniet van je reis :)
  16. Eveline:
    8 september 2017
    Ha Henk, leuk weer om te lezen, groetjes vanuit kikkerland
  17. Joey:
    9 september 2017
    Mooi verhaal weer Henk! Geniet ervan in het land van de Narcos.
  18. Luuk Zeitzen:
    10 september 2017
    Hallo meester Henk,
    Leuke pretparken zeg, was het eng?
    Ik mis je.

Groetjes Luuk
  19. Henk:
    12 september 2017
    Bedankt allemaal voor jullie reacties! Speciaal voor de vragenstellers:

Jesse: nee
    Thijmen: nee, gelukkig niet! Ik was er net voordat de orkaan er was.
    Luuk: niet eng, maar wel erg spannend soms! Ga er maar eens een keer naartoe.
  20. Henk Fleuren:
    12 september 2017
    Goed Henk je weet toch dat ik 100 wil worden had je toch om een gunst kunnen vragen bij de heilig man vergeten jammer.Henk volgende keer beter .Oma gaat wel weer bidden voor jou dat je wel weer goed thuis komt . Groetjes Opa/Oma Boxmeer