Indonesië

7 januari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Mijn avontuur in Indonesië is alweer 2 weken geleden geëindigd. Na mijn avontuurlijke trip door Nepal, was ik toe aan een warm oord met mooie stranden. Niet wetende dat het regen (en dus laag) seizoen was had een enkele vlucht naar Indonesië geboekt waar ik de afgelopen 33 dagen een heerlijke tijd heb gehad! Mijn reis begon in Jakarta... En jawel, voor het eerst in mijn leven had ik een verkeerd ticket geboekt! De bedoeling was om direct op Denpasar (Bali) te vliegen, maar dat was dus niet helemaal gelukt. Ik had nog overwogen om via Jakarta door het eiland Java te reizen richting Bali. Maar na 2 dagen in een hostel in Jakarta gezeten te hebben en met verschillende reizigers gesproken te hebben besloot ik om een vlucht te boeken die me voor 3 tientjes naar Bali zou brengen. Ik heb Indonesië ervaren als een apart land om te bereizen. Voor het eerst arriveerde ik dus ook in een land waarvan ik eigenlijk niet precies wist waar ik naartoe moest. Het land bestaat uit veel eilanden en het was daardoor lastig om een reisroute te bepalen. Aangezien ik de eerste dagen vooral wilde chillen, hoefde ik me er gelukkig ook nog niet zo druk over te maken. Ik zal je vertellen hoe ik de 33 dagen ben doorgekomen in Indonesië!

Bali
Op Bali heb ik de eerste week heerlijk gechild in het surfdorpje Canggu. Canggu ligt op een half uurtje van Kuta en is een contrast ten opzichte van Kuta. Kuta is de grote stad, waar het erg druk en toeristisch is. In Canggu heerst een relaxte sfeer, waar je de dagen doorkomt door te scooteren in de omgeving, lekker zwemmen in het zwembad, uitgaan en soms naar het strand. Ondertussen had ik al contact gehad met Bas, mijn oude schoolvriend. We spraken af om een weekje of 2 samen te reizen, te beginnen op de Gili eilanden!

De Gili eilanden
P1030782‘De Gili’s’ liggen tussen Bali en Lombok in en bestaan uit 3 kleine eilanden. De grootste en meest populaire is Gili Trawangang. De andere 2 heten Gili Meno en Gili Air. De laatste 2 zijn een stuk rustiger dan Gili T en worden veelal bestempeld als honeymoon eilanden. Bas en ik zijn in totaal 5 dagen op Gili T geweest. We zaten in een hostel op 15 minuten lopen van het drukkere centrum wat ik ideaal vond. Het hostel had een mooi zwembad, omringd door kokosnootbomen dus hier hebben we veel tijd doorgebracht. Leuk was om te zien hoe een medewerker van het hostel met een kapmes tussen de tanden de boom inklom om weer een lading kokosnoten naar beneden te halen. Niet iedereen vindt kokosmelk even lekker, maar in de wetenschap dat het gezond en vers geplukt is, kan ik er alleen maar van genieten! Voor 2 euro per dag huurden we een fiets en was het erg makkelijk om het eiland rond te fietsen en ik kan je vertellen dat Gili T rijk is aan geweldige strandpaviljoenen en luxe resorts.  Ondanks dat alles vrijwel leegstaat omdat het laagseizoen is, is alles gewoon open. Vaak kun je via sites als booking.com enorme korting krijgen op luxe huisjes, of kamers. Ook hebben Bas en ik een duik gemaakt. Tweeënhalfjaar jaar geleden heb ik mijn PADI open water gehaald op Koh Tao in Thailand en sindsdien heb ik niet meer gedoken. Na een opfriscursusP1030737 gingen we de zee op en zijn we een uur de onderwaterwereld verkend. De duik was mooi, maar als ik ‘m vergelijk met de vier duiken in Thailand, vond ik de omgeving daar mooier. Tussen deze culturele uitstapjes door zijn we natuurlijk ook nog lekker op stap geweest, iets wat je hier ook prima kan doen;)

Lombok
Lombok is een groot eiland dat vrijwel tegen de Gili eilanden aan ligt. Met de boot is het vanaf Gili T ongeveer een half uurtje varen om er te komen. We besloten om naar het stadje Sengigi te gaan, aangezien dit een populair stadje is onder backpackers. De rit vanaf de haven naar deze stad is prachtig. Eigenlijk is het één lange kustweg naar het zuiden waarbij je onderweg prachtige stranden ziet, die afsteken tegen de helderblauwe kleur van de zee. De heuvelachtige weg die verder omgeven wordt door veel groen en mistige bergtoppen maken het plaatje compleet! In Sengigi wilden Bas en ik sowieso een dag scooteren om de hoofdstad van Lombok Mataram te zien, naar P1030870het strand te gaan en om onderweg aapjes te voeren die je op een bepaalde plek tegenkomt. Het strand hebben we helaas niet gehaald, maar dat hebben we in kunnen wisselen voor een training met een lang oefenpotje voetbal met locals! Mooie ervaring die ervoor zorgde dat ons luie zweet er weer uit was voor die dag!

Komodo Trip
Op Lombok hebben bas en ik ook een vierdaagse boottocht geboekt die naar Komodo leidt. Komodo is een plaats in Indonesië waar de Komodo draken voorkomen. Dit zijn dieren die alleen maar hier op de wereld te vinden zijn. Ze lijken op krokodillen en zijn levensgevaarlijk. Bij een beet van zo’n beest heb je een dag de tijd om jezelf te laten behandelen, anders sterf je door het gif. Zonder al teveel verwachtingen stapten Bas en ik de boot op. Fronsende wenkbrauwen was de eerste reactie bij het zien van de boot. Ik had wel een primitieve boot verwacht, maar niet zó primitief! De slaapplekken bevonden zich in een kruipruimte bovenop de boot en we sliepen op dunne matjes die leken op de gymmatjes die je nog wel kent van je basisschooltijd. Het dak lekte en aangezien het regelmatig regende was dat niet ideaal. De eerste nacht was het water behoorlijk wild. En dat is niet fijn, op een boot. Ik moest echt kracht in mijn benen zetten om niet van de ene kant van de boot naar de andere kant geslingerd te worden. Ik begreep nu ineens waarom er regelmatig bootongelukken plaatsvinden in Indonesië…

P1040012Maar, gelukkig waren er ook positieve kanten aan de tocht. Achteraf gezien vond ik het zelfs een hoogtepunt van mijn reis door Indonesië. Zo heb ik bijvoorbeeld Liset en Renske leren kennen, waar ik later op mijn reis nog een weekje mee ben opgetrokken. We stopten regelmatig op snorkelplekken en de onderwaterwereld was op die plekken echt geweldig! We hebben zelfs op een Mantaray plek gesnorkeld, dat zijn platvissen die net zo lang en breed zijn als een auto en soms nog wel groter! De vijf schippers van de boot zorgden ervoor dat iedere maaltijd een feest werd en één van hen had zo’n aanstekelijke lach dat we met zijn allen regelmatig dubbel hebben gelegen omP1040049 zijn lach. Ook zijn we een berg opgeklommen om daar van een prachtig uitzicht te genieten, hebben we een kampvuur gemaakt op één van de eilanden en hebben we een wandeling gemaakt op een eiland om naar een mooie waterval te gaan. Liset dacht dat ze tijdens het vissen haar eerste vis ooit had gevangen, helaas voor haar bleek het te gaan om een stuk koraal, haha. Aan het eind van de trip gingen we dan eindelijk de Komodo draken bekijken op Rinca eiland (één van de Komodo eilanden vlakbij Flores). Toen we aankwamen zagen we al vrij snel 2 baby Komodo draken elkaar achtervolgen. Dat zag er best grappig uit, de manier waarop ze lopen lijkt een beetje op het loopje van een Pinguïn! Na een wandeling van een uur (waarbij we door een prachtige omgeving liepen en onder andere nesten van Komodo draken zagen) kwamen we weer bij het beginpunt terecht. Hier liggen de meeste Komodo draken op de grond en chillen ze in de zon. Ze zijn echt heel groot en je moet minimaal 5 meter afstand bewaren. Na deze indrukwekkende tocht kwamen we P1040068eindelijk aan in Flores. In Flores zijn we een aantal dagen gebleven om uit te rusten. Ik heb vooral aan een mooi zwembad gelegen en mezelf getrakteerd op een relaxte massage, een lekkere vis op de markt en wat biertjes in een zwembad, tijdens een mooie zonsondergang met de haven op de voorgrond.

Bali
Eenmaal weer terug op Bali na een korte vlucht, ging ik samen met Bas weer naar Canggu toe. Het Layday hostel wordt namelijk gerund door Nederlandse jongens en we hoorden dat het daar best gezellig was! Dat bleek ook zo te zijn, ondanks de wat hardere stadse mentaliteit die de meeste backpackers daar hadden. Na 2 dagen in Canggu besloot Bas naar Ubud te gaan, voordat hij het vliegtuig zou pakken naar Vietnam. We hebben een mooie tijd samen gehad en wat tof dat ik weer een gedeelte van mijn reis heb mogen delen met een bekende!

De cirkel was op dit punt eigenlijk rond (ik was weer terug op Bali na een mooi rondje). Ik wist eigenlijk niet goed wat ik de laatste anderhalve week moest gaan doen. Maar, gelukkig kwam ik Annemarie tegen. Ik vertelde haar dat ik graag naar Waterbom in Kuta wilde gaan en zei vertelde me dat ze graag naar Nusa Lembongan (een eiland 15497539_1315214165197864_1704326434_nten zuiden van Bali) wilde. De deals waren snel beklonken en nog dezelfde avond zaten we in Sky Garden. Een grote uitgaansgelegenheid midden in Kuta die je voor een tientje 2 uur lang onbeperkt laat drinken. Ook Lieke (Nederlandse), Dominik (Zwitser) en Lachlan (Australisch) gingen met ons mee naar Kuta en we hebben ons die avond uitermate goed vermaakt!

De dag erna gingen we met z'n vijven met een flinke kater naar het waterpark van Bali, Waterbom. Een geweldig park! Allerlei soorten glijbanen voor grote jongens én grote mannen:) De Climax is toch wel de gaafste. Je gaat een cabine die vervolgens wordt gesloten. De plaat waar je op staat klapt na een aftelprocedure van 3 seconden open en vanaf dan maak je een bijna vrije val naar beneden, totdat je beneden bent en afremt. Wat een kick! Fijn was ook dat het niet zo druk was in het park en dat het personeel zo ontzettend vriendelijk is. Allemaal goedlachse werknemers die ervoor zorgden dat mijn humeur ook flink werd opgekrikt!

Nusa Lembongan
Annemarie en ik pakten een dag later weer een taxi om naar de haven te varen van Sanur te rijden. Een kort en goedkoop ritje met een Grabtaxi! Al snel merkten we dat het eiland enigszins verlaten was. Weinig toeristen en in het hotel waar we overnachten waren wij dan ook de enige gasten. Het weer werkte ook niet echt mee, aangezien het veel regende. We hebben 2 duiken gemaakt rond het eiland. Achteraf gezien waren deze duiken niet zo heel spectaculair. De eerste duik duurde slechts 35 minuten en daarvan hebben we onszelf zeker 10 minuten vastgehouden aan een steen omdat ze stroming ontzettend sterk was. Ik had dit nog nooit eerder ervaren, maar ik weet nu dat het best gevaarlijk is. Je kunt niet tegen de stroming in zwemmen en je moet goed uitkijken waar of je nergens tegenaan botst. Je raakt letterlijk de controle een beetje kwijt. Weinig gezien dus tijdens deze duik! De tweede duik was op een iets rustigere plek, maar ook zeker hier was de stroming aanwezig. De duik was een stuk mooier dan de eerste, we hebben zelfs een grote slang gezien! Hier begon ook de ellende van de weken die volgde, want na het dalen kreeg ik behoorlijk veel DSCN1146last van mijn oor. Tot het moment van schrijven heb ik er nog steeds last van en gebruik ik de oordruppels nog regelmatig om de lichte ontsteking te bestrijden. 's Middags hebben Annemarie en ik in een half uur gewandeld naar de kust. Naast het bekijken van Devils Tears (een branding waar het water tegen een rots aankomt en waarbij de rots het water weer uitspuwd) zijn we vrienden geworden met een lieve hond die ons tot aan ons hotel heeft achtervolgd. Ik denk dat hij zo graag bij ons bleef omdat wij hem water en nasi goreng hadden gegeven!

Gili T
Annemarie vertrok de volgende dag naar Kuta om vanuit daar terug naar Nederland te vliegen en ik heb een boot terug naar Gili T gepakt. Liset en Renske waren daar nu ook en aangezien ik nog een dikke week te besteden had in Indonesië leek het me wel goed idee om nog even te chillen op dit eiland. Ik ben terug gegaan naar wat oude IMG_1103bekenden. Waaronder naar de mensen van het hostel waar ik 2 weken geleden sliep en de eigenaar van het chille restaurantje daar vlakbij. Ook heb ik in het hotel van Liset en Renske Ajax – psv gekeken op mijn Macbook. Na een euforisch begin van de tweede helft, viel uiteindelijk toch de 1-1 van verrader Siem de Jong. Wat een domper…

Ubud
Na 4 dagen gezelligheid ben ik weer terug naar Bali gegaan. Ik was nog namelijk nogP1040124 niet in Ubud geweest. En aangezien dit een populaire plek is onder backpackers, leek het me een goed plan om deze plek nog even aan te doen. Ubud staat bekend om Monkey Forest en de prachtige omgeving met rijstvelden. Nadat ik in had gecheckt bij het eveneens populaire ‘In tha lodge’ hostel, brak de hel in de hemel los en zorgde de het water voor lekkages in het hostel en de storm voor het uitvallen van de stroom in een groot gedeelte van Ubud. De volgende dag stond ik vroeg op. Ik had een fietstocht P1030843geboekt om de omgeving te bekijken. In een groep die voornamelijk bestond uit ouders met kinderen bezochten we een traditioneel Balinees huis, een koffieplantage, en fietsten we door prachtige modderige maar fotogenieke rijstvelden. Diezelfde middag ben ik nog in Monkey forest beland. Een mooi park waar heel veel apen rondlopen. Ze komen bij en op je zitten en ze pakken maar al te graag de spullen van je af die je vast hebt. Ik heb mijn camera daarom maar met iets meer stevigheid vastgehouden dan normaal. Weer een leuke ervaring!

Diezelfde avond heb ik een Grabtaxi geregeld die me naar Kuta bracht. Hier heb ik mijn reis door Indonesië afgesloten door nog een avond naar Skygarden te gaan en nogmaals een bezoek te brengen aan Waterbom. De eerste keer was gewoon te leuk;)

Na het pakken van mijn vlucht naar Sydney kwam er een eind aan 5 maanden reizen door Azië. Wat heb ik hier veel gezien, veel gedaan, veel mensen leren kennen en veel herinneringen gemaakt. Azië is relatief zo goedkoop en makkelijk te bereizen… Het is zeker één van mijn favoriete continenten om op reis te gaan! Ik zal weer moeten omschakelen nu mijn nieuwe avonturen in Australië en Nieuw Zeeland voor de deur staan. Naast het feit dat ik weer in de Westerse beschaafde wereld kom, is alles hier veel duurder dan in Azië. Het gaat een gat slaan in mijn budget, maar het gaat mij wederom veel mooie momenten en herinneringen voor het leven opleveren. Ik kijk er naar uit! Azië, je was geweldig. Ik ga je missen!

Mijn volgende stop is Wollongong, wat anderhalf uur ten zuiden van Sydney ligt. Ik ga kerst en nieuwjaar vieren met 5 anderen reizigers die ik ben tegengekomen in Vietnam en Cambodja. Op 4 januari vlieg ik vervolgens door naar Christchurch in Nieuw Zeeland, wat in mijn beleving weer een hoogtepunt van mijn reis gaat worden! Nieuw Zeeland heeft in mijn ogen het mooiste landsschap ter wereld en je kan er de gaafste gevaarlijke sporten doen!

Ik hoop dat je weer meeleest als ik mijn volgende verslag over deze 2 landen online zet:)

1. Mam:
    7 januari 2017
    Goh Henk, hard werken zo'n wereldreis ;) Supermooi verhaal weer... en een hele fijne tijd in Nieuw Zeeland! XXX
  2. Sonia:
    7 januari 2017
    Weer helemaal bijgelezen! :) woww... Mantelrog? Komodovaraan? Zo vet! Lijkt me best maf, reizen in het laagseizoen met momenten dat je de enigste gasten bent. Maar inderdaad Henk, van Azië weer terug naar de 'westerse wereld'. Dat zal zeker even omschakelen zijn geweest. Heeeeeeel benieuwd waar je uiteindelijk het liefst naar terug zal keren, afgezien van het Waterpark ;)
    Geniet er van! Xx
  3. Eveline:
    7 januari 2017
    Henk, fijn om weer wat te lezen, en de beste wensen van ons.
  4. Mark:
    7 januari 2017
    Lekker Henk. Je vermaakt je nog steeds op en top zie ik! Nou, tot over een jaar of twee!
  5. Ivar:
    7 januari 2017
    Tof verhaal Henk! Nieuw Zeeland gaat je niet tegenvallen, het is echt ongekend mooi. Veel plezier!
  6. Jacqueline Manders:
    7 januari 2017
    Geweldig wat je allemaal ziet en meemaakt. Mooi verhaal. Gelukkig Nieuwjaar en geniet van Nieuw Zeeland.
  7. Isabel stiemens:
    Leuk
  8. Nancy:
    7 januari 2017
    Hoi Henk, weer helemaal bij na het lezen van dit reisverhaal. Goed bezig! Dat 2017 dan ook maar een zeer reislustig jaar mag blijven en worden. Groeten Nancy
  9. Mandy:
    Wat een verhaal weer Henk! Mooi! Heel veel plezier in nieuw zeeland
  10. Henrie wolfs:
    7 januari 2017
    Prachtig verhaal heb ervan genoten geniet van je volgende avontuur
  11. Marc Peters:
    9 januari 2017
    Geweldig Henk,ook ik ben verzot op Azië.Vriendelijke mensen mooie omgeving en lekker eten en chillen.Veel plezier met de volgende uitdaging.
  12. Willem:
    10 januari 2017
    Yo Henk! Beetje late respons van mij. Druk, druk, druk. Maar jij hebt het ook druk met luieren, drinken, eten, scooteren, duiken, vrienden maken. Was je na Nepal ...'toe aan een warm oord met mooie stranden'...? Wat een rotleven! En snorkelen tussen Liset en Renske, @bucketlist... Anyway, mooi verhaal weer, you're getting good at it. Foto svp nog van de 'volghond'. Lots of fun 'down under'! Cheers, Willem
  13. MariaStroecken:
    10 januari 2017
    Wat een mooi verslag weer Henk. We kijken inderdaad weer uit naar je ervaringen in Nieuw Zeeland. Geniet ervan.