Kosten Transbaikal Express

14 augustus 2016 - Beijing, China

Gisteren ben ik gearriveerd in Beijing. De afgelopen 2 weken heb ik in de Transbaikal Express gezeten. Zodra ik Beijing heb ontdekt zal ik mijn ervaringen over de afgelopen 2 weken met jullie delen. Omdat ik vaak hoor dat mensen totaal niet weten hoeveel deze reis kost en om je alvast een klein beetje warm te maken voor het verslag, zal ik je vertellen wat zo’n reis nou eigenlijk kost!

Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik ervoor gekozen om deze treinreis zelf te regelen. Natuurlijk is dit niet de meest makkelijke en tijdbesparende manier, maar als je het een organisatie (zoals Tiaratours/Treinreiswinkel) laat regelen ben je toch al gauw een meerprijs van ongeveer €500,- kwijt. Daarnaast vond ik het leuk om dit zelf te regelen, want daardoor gaat de reis nog meer leven!P1010412

In de Transbaikal Express bestaat er een eerste klasse, een tweede klasse en een derde klasse. Het verschil is eenvoudig. In de eerste klasse verblijf je in een slaapcabine met 2 personen waarbij je in sommige treinen zelfs de beschikking hebt over een douche, in de tweede klasse verblijf je in dezelfde slaapcabine maar dan met 4 personen en als je echt heel stoer bent dan lig je tussen de snurkende mannen in een slaapzaal, genaamd; de derde klasse. Ik heb gekozen voor de tweede klasse. Belangrijk om te weten is dat je losse tickets moet boeken. Één ticket boeken van Moskou naar Peking kan dus niet. Prijstechnisch loont het om veel te vergelijken op Russische websites.  Een populaire route onder reizigers – en die ik ook heb gekozen – is die van Moskou-Irkutsk, Irkutsk-Ulan Bataar en Ulan Bataar-Peking. Hieronder heb ik in een overzicht beschreven wat deze reis mij in totaal heeft gekost.

Vervoer naar Moskou
Vliegticket Dusseldorf - Moskou (26 juli 2016)
Kosten: €170,-

Boekingen treinen
Trein van: Moskou - Irkutsk (30-07-2016 23.45 tot 3-8-2016 2.29)
Geboekt bij: tutu.ru
Trein nummer: 020Щ
Kosten: €198,75

Trein van: Irkutsk - Ulan Bataar (6-8-2016 16.35 tot 8-8-2016 5.40)
Geboekt bij: russianrailways.com
Trein nummer: 362Ы (train 6#)
Kosten: €139.10

Trein van: Ulan Bataar - Beijing (12-8-2016 8.30 tot 13-8-2016 20.10)
Geboekt bij: http://www.mongoliatraintickets.com

-       Vervoer van Peking naar huis
-       Eten/drinken
-       Verblijf in Moskou, Irkutsk, Ulan Bataar en Peking

Totaal
Daarmee kom ik uit op een bedrag van €955,85. Dus voor iedereen die dacht dat deze reis onbetaalbaar was… think again en gaan met die banaan!

Ow, en wil je echt budget reizen? Dan zou ik een volgende keer gewoon direct naar het vertrekstation toe gaan om een ticket te regelen, dit is overal mogelijk en je betaald dan gegarandeerd de laagste prijs! En als je zoals ik alleen reist, is het bijna altijd mogelijk om nog ergens een plekje in de trein te bemachtigen.

Zo, hopelijk ben je wat wijzer geworden en kijk je al uit naar het volgende verslag wat zal gaan over mijn ervaringen in de Transbaikal Express. Stay tuned!

1. Eveline:
    14 augustus 2016
    Hey Henk, ach dat is idd 1/4 de van je maandloon toch...die 900 euries......
    Pas goed op jezelf en have fun! En ik wacht op je reisverhaal. Groetjes Eef
  2. Patrick labrijn:
    Hi Henk,
    Ziet er goed uit!
    Njoy, ben benieuwd naar je reisverhaal en mooie vrouwen
    Gr. Michel
  3. Willem:
    14 augustus 2016
    Henk, ik stay tuned. Die andere 3 mensen in jouw cabine; zijn die alle drie in goede gezondheid aangekomen op de bestemming?
  4. Isabel stiemens:
    15 augustus 2016
    Leuk ik ben benieuwd naar je reisverhaal (verslag ) :)
  5. Mandy:
    16 augustus 2016
    Hee henkiee, Boeie wat het kost, als je maar geniet!
  6. Edward:
    18 augustus 2016
    mooi omschreven Henk -ik zie t helemaal voor me! -straks de nachtbussen in Vietnam:) :) die kunnen ook snurken en smakken daarnaast hun voedsel naar binnen ;)