Moskou

4 augustus 2016 - Moskou, Rusland

Toen ik mensen vertelde dat ik mijn reis zou beginnen in Moskou waren veel mensen best wel sceptisch. Rusland is de laatste tijd veel in het nieuws geweest en niet bepaalt in een positieve zin. De meest gestelde vragen gingen daarom vooral over veiligheid. De afgelopen dagen heb ik doorgebracht in Moskou. Een stad die me op meerdere vlakken is meegevallen. Ik zal je vertellen waarom!

Ik heb me geen seconde onveilig gevoeld. Je vindt hier een erg fijn straatbeeld waarbij je geen groepjes jongeren ziet die de boel terroriseren, en waarbij niemand je ongemakkelijk laat voelen. Mensen kijken over het algemeen best nors, maar als je ze iets vraagt zijn ze erg blij dat ze je kunnen helpen. Mits ze Engels spreken natuurlijk. Ook loopt er veel politie rond, die overal een oogje in het zeil houden, maar eigenlijk nauwelijks op hoeven te treden. Moskou is ook zeker geen stad waar mensen je aanspreken die je willen scammen. Wie wel eens het programma ‘Opgelicht in het buitenland’ kijkt weet dat er in bijna iedere grote stad ter wereld mensen rondlopen die toeristen geld afhandig willen maken door ze met een truc op te lichten. Ik heb ze niet gezien!
P1010182
Prachtig ondergronds metrostelsel. Moskou is enorm. Met rond de 15 miljoen inwoners telt de stad bijna net zoveel inwoners als dat er in Nederland wonen. Vanwege de drukte in de stad wordt er vanuit de overheid vooral gestimuleerd om met de metro te reizen. En dat is goed te doen! Het metrostelsel ligt tientallen meters diep onder de grond en om er te komen zijn er mega grote roltrappen geplaatst om daar te komen. De metrostations zien er stuk voor stuk prachtig uit! Grote kroonluchters omringt door prachtige lampen die weerkaatsen op de witte, marmeren ogende muren. Het metrostelsel bestaat uit kleurlijnen die de stad diagonaal kruisen. Daarnaast is er ook nog een ‘circle line’ en die rijdt rondjes rondom het centrum van de stad. De metro’s kennen geen tijdsborden, want om de 2 minuten komt er weer een nieuwe metro waar je in kan stappen, ideaal dus! Enige nadeel is dat de metro’s zelf enorm veel herrie maken, soms echt ‘horrorfilmachtige’ geluiden! Dat iedere metro tegenwoordig is uitgerust met free WiFi, is dan weer een voordeelJ In het begin was het even puzzelen voor me, alles staat namelijk aangegeven in het Russisch. Maar, na een dag of 2 had ik het hele systeem wel door en gedroeg ik me als een ingeburgerde Rus;)

Schoon en netjes. Het viel me heel erg op dat er in Moskou geen smerigheid of rotzooi te vinden is. Geen rondslingerende papiertjes, lege blikjes of plastic zakjes. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, maar de Russen zijn hierin gewoon goed opgevoed! In de metro’s en de metrostations staan niet eens prullenbakken! Iedereen neemt het afval gewoon mee en zorgt dat het uiteindelijk terecht komt in een afvalbak of container. Daar kunnen wij als Nederlanders een voorbeeld aan nemen! Ook de parken (waar er ontzettend veel van zijn) en straten worden mooi bijgehouden. Je ziet overal tuinmannen, stratenmakers en andere werklui bezig zijn om de stad mooi te houden.

P1010203Bezienswaardigheden in Moskou. Als ik in een stad kom weet ik vaak al wat ik zeker zou willen zien. Daarnaast ga ik vaak het internet op om de top 10 bezienswaardigheden te zoeken en de combinatie van die 2 zorgt voor een plan. Ondanks dat ik Moskou heb ervaren als een geweldige stad, is het qua gebouwen en trekpleisters geen Amsterdam, Barcelona of Londen. Er waren een aantal dingen die ik zeker wilde zien. Het rode plein is waarschijnlijk het bekendst in Moskou. Als je hier bent heb je al direct zicht op de Basiliuskathedraal. Erg bekend vanwege zijn opvallende uiterlijk! Ook vind je in het midden van het rode plein het Mausoleum. Hierin ligt het gebalsemde lichaam van Lenin begraven, een oude regeringsleider van Rusland. Daarnaast vond ik het Bolsjoj theater ook een bezoeken waard. Ik ben helaas niet binnen geweest, maar het is erg bijzonder om dit theatergebouw van dichtbij te bekijken. Het theater wordt al sinds het jaar 1770 gebruikt. Het staat vooral bekend om zijn wereldwijd beroemde balletvoorstellingen! Op het Kremlin terrein ben ik niet geweest, dit vooral omdat ik niet overtuigd genoeg was of ik dit wel zo interessant zou vinden. De stadskern bestaat namelijk vooral uit torens en musea, wat niet echt mijn ding is.

P1010169
Prijzen en propaganda.
In mijn hostel heb gesproken met een Libanees. Hij gaat ieder jaar naar Moskou en komt hier al 15 jaar. De prijzen in de stad en in het hostel zijn volgens hem de afgelopen 2 jaar flink omlaag gegaan. Waar je een paar jaar geleden voor dit hostel nog €16,- per nacht betaalde, betaal je er nu maar 9. Dat is een behoorlijk verschil. Er is steeds meer armoede in Rusland. Door de sancties die Rusland opgelegd heeft gekregen zijn veel mensen buiten Moskou werkloos geraakt en op zoek gegaan naar werk in Moskou. Hierdoor zijn alle hostelprijzen goedkoper geworden zodat het voor Russen betaalbaar werd om hier te komen. Toeristen zijn natuurlijk blij met deze ontwikkeling, de ondernemers niet. In mijn hostel zaten wat gepensioneerde mannen die niet rond kunnen komen van hun pensioen en hier werken. Dat was best zielig om te zien. Ook vertelde de manager van het hostel me dat hij ziek wordt van alle veel te positieve televisie uitzendingen. Er wordt de mensen via kranten en tv verteld dat het geweldig gaat met het land en dat de sancties de Russen alleen maar sterker maken. Veel mensen geloven dit, maar de waarheid is anders.

Inmiddels ben ik al begonnen met de Transbaikal express! Hierover later meer

1. Mam:
    Mooi verhaal weer...
  2. Marc Peters:
    4 augustus 2016
    Veel plezier met de treinreis,ik heb genoten van je verslag over Moskou.Gr en GENIETEN.
  3. Mark:
    4 augustus 2016
    Mooi verteld henkie. Ik kijk uit naar de volgende!
  4. Isabel stiemens:
    Leuk verhaal! !
  5. Ilona:
    Mooi geschreven! Ik ben trots op je! Stoere broer❤️
  6. Edward:
    4 augustus 2016
    mooie start Henk! -de treinreisfoto's zien er als een goed vervolg van je reis veelbelovend uit!-ben benieuwd!
  7. MariaStroecken:
    Hallo Henk,

Hier even een berichtje van Opa en Oma. We hebben een map gemaakt voor je reisverslagen. We zijn er blij mee en kijken steeds uit naar nieuws van jou.
    Het best en heel veel groetjes van Opa en Oma.
  8. Willem:
    4 augustus 2016
    Klasse Henk. En, Poetin nog gezien? Of anders Puta?
  9. Peter van der Ligt:
    4 augustus 2016
    Leuk om je verhalen te lezen Henk!
  10. Henk:
    4 augustus 2016
    Bedankt voor de reacties!

@ Maria: leuk!!! Doe je ze de groetjes terug?
    @WVB: zeker! Hebben samen een biertje gedronken... Om 03.00u liep ie straalbezopen tegen een lantaarnpaal aan, was lachen!
  11. Steve:
    4 augustus 2016
    Mooi verhaal weer henkie..op na de volgende
  12. Henk Fleuren:
    5 augustus 2016
    Henk hoe voel je je nou nog geen heimwee je kunt de reis zo onderbreken weer een paar maanden thuis is ook gezellig .hier is oma henk let goed op je zelf en nog veel plezier op je reis ook van opa groetjes we hebben je mooi verslag gelezen ziet er gezellig uit groetjes de oudjes uit boxmeer .
  13. Ethy:
    8 augustus 2016
    Wat een mooi verhaal Henk! Geniet van alles!!