De route tijdens de wereldreis

19 maart 2016 - Boxmeer, Nederland

Ik heb bij elkaar al zo'n duizend keer de vraag gekregen: 'waar ik allemaal naartoe ga', tijdens mijn reis. In mijn eerste bericht hebben jullie kunnen lezen hoe mijn reis er 3 jaar geleden grotendeels uit zou komen te zien. Zoals ik er nu over denk wil ik zo'n beetje dezelfde route gaan volgen. Die zit namelijk inmiddels erg diep geworteld in mijn hoofd. Maar, ik heb ondertussen al zóveel tijd gestoken in het uitpluizen van reisblogs, forums en boeken, waardoor ik weet dat mijn route er 1 is van velen en zeker niet heilig is! Hoewel het reisschema zeer waarschijnlijk nog vele keren zal gaan veranderen zal ik kort proberen te vertellen hoe mijn ideale reis er op dit moment uitziet:

Trans Baikal Express
Rond het einde van maand juli trap ik af met een enkeltje Moskou, om daar meteen met een hoogtepunt te starten: de Trans Baikal Express! Dit is een treinreis die start in Moskou en een week later zijn eindbestemming vindt in de Chinese stad Peking. Een rit waar ik onwijs veel zin in heb, omdat de combinatie van reizen en toch een eigen (nouja; gedeelde...) coupeetje me als start erg relaxt lijkt! Ik denk dat ik dan alles rustig op me af kan laten komen, genoeg tijd heb om alles rustig in me op te nemen en aan het idee kan wennen dat ik echt een jaar of langer op reis ga.

Richting het zuiden
In een eerdere blog schreef ik al dat ik Thailand en Laos kan afstrepen als het gaat om bezochte landen. Dat ik die landen niet persé meer hoef te bezoeken is natuurlijk een fijn gegeven, dat bespaart tijd en ik kan daardoor andere landen bezoeken! Vanuit Peking is het plan om zuidwaarts, naar Pingyao te reizen. Hier wil ik via een aantal tussenstops naar Zhangjiajie. Je vindt daar één van de meest opmerkelijke natuurverschijnselen van China. Via Fenghuang en Hongkong wil ik uiteindelijk eind augustus in Vietnam belanden. In Hanoii, om precies te zijn. Grof gezegd wil ik na 3 weken in Ho Chi Minh City zijn en vervolgens de grens over steken richting Cambodja. Naast de indrukwekkende tempels van Angkor Wat, rondom de stad Siem Reap, heb ik gelezen dat er echt super relaxte eilandjes zijn waaronder Koh Rong. Daar maar even bijkomen dus;) Wellicht dat ik na Cambodja nog verder reis door Zuid Oost Azië, maar het is fijn om ook wat open eindjes te hebben en te reizen onder het mom: 'i go where the wind takes me'!

Centraal Azië
Nepal en Myanmar staan hoog op mijn verlanglijstje! In Nepal wil ik dolgraag meerdere dagen gaan hiken. En met meerdere dagen bedoel ik ook meerdere dagen. Een populaire en fantastische route, is de Everest base Camp Trek. Deze route duurt maar liefst 2 tot 3 weken! Het Base Camp in Nepal bevindt zich op 5.034 meter hoogte en wordt gebruikt door mensen die de Mount Everest via de zuidoostelijke kant willen beklimmen. Je weet wel, de hoogste berg ter wereld:) Het is een kamp waar bergbeklimmers zich voorbereiden op de klim naar de top van deze machtige reus. Myanmar is een land in opkomst. Sinds 2011 is dit land na jarenlange dictatuur weer opengesteld voor buitenlanders. Ik wil hier heel graag de ongerepte natuur en de eigenheid van dit land ervaren. Veel is nog onontdekt. Oja, kijk ook even naar deze ballonvaart die je over Bagan kan maken! Geweldig toch?

Nieuw Zeeland en Frans-Polynesië
Rond december/januari wil ik een week of 6 verblijven in Nieuw Zeeland. Dit land heeft echt een prachtige natuur, in mijn beleving nog mooier dan die van welk land dan ook! Ik hoop hier o.a. het landschap (waaronder het Hobbit dorpje 'the shire') te zien waar de film: ' The lord of the rings' is opgenomen, een mooie meerdaagse wandeling te maken, op een wilde rivier te raften, bungee te jumpen en jáwel... met een parachute uit een vliegtuig te springen!

Frans Polynesië is een Frans overzees land dat uit 128 eilanden bestaan, met als Tahiti als bekendste eiland. Frans-Polynesië is echt paradijselijk. Duiken, snorkelen, zwemmen, relaxen... en dat allemaal rond onbewoonde bounty eilanden, kraakhelder water en prachtige koraalriffen. Mijn planning is dat ik hier een weekje of 2 verblijven.

Antarctica
Dit zou het hoogtepunt kunnen worden van mijn reis. Wie zou er nu niet eens een bezoek willen brengen aan de Zuidpool? Uitgestrekte poolvlaktes, ijsbergen en gletsjers. Het lijkt me zo bijzonder om dit stukje van de aarde met eigen ogen te mogen aanschouwen! Vanuit het Argentijnse stadje Ushuaia, tevens de zuidelijkste gelegen stad ter wereld, kun je een ticket kopen die je aan boord brengt van één van de vele toeristenboten. Vanwege de zomerperiode wordt er alleen van november tot eind maart uitgevaren en aangezien ik er rond maart zal zijn hoop ik dat ik nog een betaalbaar last minute ticket kan bemachtigen! Antarctica bezoeken is namelijk niet goedkoop;-)

Zuid Amerika
Na mijn avontuur op Antarctica wil ik via Patagonië richting het Noorden van Argentinië en Chili. Het gebied Patagonië staat bekend om zijn spectaculaire natuur. Ik heb van horen zeggen dat het ruige gebied wat je hier vindt ervoor zorgt dat je jezelf ontzettend klein en nietig gaat voelen! Ik heb nog geen uitgewerkt plan klaarliggen voor de rest van Zuid Amerika. Wat ik wel weet is dat ik best wel veel landen en plekken op mijn verlanglijst heb staan. Ik wil bijvoorbeeld naar Buenos Aires, waar ik een voetbalwedstrijd wil gaan bezoeken van River Plate of Boca Juniors. Ook wil ik naar de Pantanal is Brazilië, het grootste draslandgebied ter wereld! De kans bestaat dat ik hier een Jaguar kan spotten:D Of wat dacht je van de Galapagos Eilanden? Gelegen op ongeveer 1000km ten westen van de kust van Equador. Je vindt hier veel unieke planten en dieren. Globaal gezien wil ik heel graag naar Chili, Argentinië, Brazilië, Equador en Colombia. Ook landen in Midden Amerika, zoals Costa Rica en Panama, zijn potentiële kandidaten om te bereizen. In Peru en Bolivia ben ik vorig jaar al geweest, maar ik zou het zeker niet laten om deze landen voor een tweede keer te bezoeken!

Ik zie wel hoe ver ik kan komen met het budget dat ik heb. Het kan ook zomaar zijn dat ik het na een paar maanden wel heb gezien en weer naar huis kom. Wie zal het zeggen?

1. Mam:
    30 maart 2016