Nog maar 2 weken!

9 juli 2016 - Boxmeer, Nederland

Nog maar tweeëneenhalve week en ik stap in het vliegtuig naar Moskou om vanuit daar de Trans Baikal Express te nemen. Niet normaal hoe snel de afgelopen weken voorbij zijn gevlogen. Ik wil je in dit artikel graag vertellen wat er de afgelopen tijd allemaal is gebeurd en over de laatste voorbereidingen die ik aan het treffen ben.

VISA Trans Baikal Express
Voor de Trans Baikal Express heb je voor de landen Rusland, Mongolië en China een visum nodig. Bij elkaar goed voor een bedrag van rond de €350,- Pretty expensive! Op dit moment ligt mijn paspoort al bijna 3 weken bij visumservice die ervoor zorgt dat ik de juiste stempels in mijn paspoort krijg. Omdat ik deze reis zelf regel en niet via een reisorganisatie was het best een gepuzzel om erachter te komen wat ik allemaal moest aanleveren om mijn visa te regelen. Rusland en Mongolië zijn inmiddels al gelukt, ik wacht momenteel nog op het Chinese visum. De Chinese ambassade heeft mijn visum eerder al 2 keer afgewezen omdat ik geen uitreis bewijs kon laten zien. Na de eerste afwijzing heb ik een treinticket geboekt van Nanning (China) naar Hanoii (Vietnam), maar de ambassade nam met een bevestigingsmail hiervan geen genoegen en aangezien de tickets pas 18 dagen voor vertrek officieel naar mijn mail gestuurd kunnen worden had ik dus een lichtelijk probleem. Op advies van de visumservice heb ik de KLM gebeld om te vragen of ze een optionele vlucht konden boeken voor me van Nanning naar Hanoii. Dit verzoek is gratis, je krijgt direct een bevestiging toegestuurd via de mail en krijgt 2 dagen bedenktijd om de optionele boeking te verzilveren. Nu maar hopen dat de bevestiging voldoende is om alles rond te krijgen:)

Werk
Ik heb je al eerder verteld dat ik door een gesprek met een coach op school erachter ben gekomen dat ik echt heel graag voor een langere tijd op reis wil! In januari heb ik mijn directeur verteld over dit idee en hij reageerde best begripvol. Uiteraard spraken we af om er later nog eens op terug te komen aangezien hij ook wel besefte dat het best eens een impulsief idee zou kunnen zijn. Een idee waar ik over 3 maanden ineens heel anders over zou kunnen denken! Maar 3 maanden later dacht ik er nog steeds hetzelfde over en wist ik dat Jeroen mijn ideeën mee zou moeten nemen qua teamformatie m.b.t. het nieuwe schooljaar. Een tijdje geleden moest ik een kort verhaal opstellen waarin ik aangaf dat ik afstand neem van mijn opgebouwde rechten. Weg rechten, weg vast contract! In het onderwijs kun je het krijgen van een vast contract voor een jonge leerkracht qua gevoel toch wel vergelijken als het maken van een winnend doelpunt in de laatste minuut van een WK finale voetbal. Even een momentje van aarzeling, maar tot nu toe geen moment van spijt. Ik sta echt achter deze keuze en ik ben trots op mezelf dat ik kies voor het najagen van deze droom. Ik heb nog veel geduld moeten hebben om het tegen de kinderen en ouders te vertellen. Pas rond half juni, een maand voor de grote vakantie kon ik mijn besluit delen. De kinderen en ouders reageerden over het algemeen erg positief op het besluit. Ik heb nu nog een weekje te gaan en neem dan afscheid van mijn klas en collega’s.

Laatste spullen regelen en planning komende weken
Mijn nieuwe camera is binnen! Het is de panasonic TZ100 geworden. Een camera met enorm veel mogelijkheden. Op dit moment ben ik nog aan het ontdekken wat ‘ie allemaal precies kan en ik denk dat het nog wel even zal duren voordat ik de meeste functies ken en weet hoe ik ze kan gebruiken. Verder wil ik de laatste week voor vertrek nog een Internationaal rijbewijs aanschaffen bij een ANWB winkel. Altijd handig lijkt me. Ook zal ik nog mijn Engels geschreven PABO diploma kopiëren om mee te nemen, nog wat extra pasfoto’s laten ontwikkelen, dollars gaan halen bij de bank die je op reis schijnbaar toch vaker nodig hebt dan je denkt en zal ik nog proberen om mijn auto te verkopen. Dit zijn echt de laatste loodjes voordat mijn avontuur kan gaan beginnen!

Mijn vakantie wordt volgende week ingeleid met een zaalvoetbalweekendje naar een nog onbekende locatie. Op maandag ga ik nog lekker uit eten met mijn ouders, stiefouders en zussen en zal ik die week vooral de aandacht richten op het klaar maken voor vertrek. Ik heb op vrijdag 22 juli nog een afscheidsborrel voor familie en vrienden en ga ik ‘s maandags – tijdens de daags na de tour – nog even extra genieten van alle fijne mensen om me heen, voordat ik de dag daarna om 17.10 vanaf Düsseldorf naar Moskou vlieg:)

1. Steve:
    9 juli 2016
    Henkie heel veel suc6 en veel plezier op deze reis..we zullen elkaar nog wel zien,om gedag te zeggen..jammer dat we dan zonder jou,het nieuwe kampioenschap van psv kunnen vieren
  2. Sjaphanto:
    9 juli 2016
    Mooi Henk om dit zo te lezen wat je er allemaal voor over hebt bijzondere vent ben je en succes en neem je AJAX vlag mee gabber Gr Sjap
  3. Ilona:
    9 juli 2016
    Henk, ik vind het echt stoer van je dat je dit gaat doen! Ik weet zeker dat dit de beste keuze van je leven is. Niet te lang wegblijven, he?! Moet ik je straks ook nog op komen zoeken in een ver zonnig land;)
  4. Andere Broeren:
    9 juli 2016
    Henk, eindelijk gaat je felbegeerde wens in vervulling. Gezond trek jij de wereld in naar vaakeuze onbekende stemmingen. Geweldig maar ook spannend. Daar ik moed en wilskracht voor nodig. Iets wat ik enorm waardeer in je. Een levenservaring voor het leven. Geniet ervan. Weet zulke je missen maar mooi om je z oete kunnen blijven volgen. Heel plezier en wijsheid toegewenst. Groetjes, Andre
  5. Mam:
    9 juli 2016
    Hartstikke stoer van je! Ik kan je hier wel duizend dingen vertellen die je wel en niet moet doen, maar dat komt omdat ik je moeder ben, die maken zich altijd zorgen over van alles. Ik hoop dat je een geweldige tijd gaat hebben en ik wil een permanente verbinding tot stand brengen zodat ik je dag en nacht kan volgen (Dat laatste is een grapje) pas goed op jezelf, ik heb maar 1 Henk En geniet!!
  6. Henrie wolfs:
    9 juli 2016
    Ben benieuwd naar al je verhalen heel veel plezier
  7. Marco tunnissen:
    Henk
    Erg veel succes en plezier tijdens je wereldreis. Ik ga je volgen!!!
  8. Ethy:
    9 juli 2016
    Henk, je gaat het gewoon doentrots op jou!! Ga ervan genieten tijdens jouw wereldreis. Voorzichtig zijn (mag ik zeggen als tante wa) en een hele fijne tijd!! Dikke kus
  9. Ethy:
    9 juli 2016
    Dikke kus van tante Ethy.
  10. Arie Peters:
    9 juli 2016
    Life your life en straks weer een geweldige ervaring rijker. Ik ga je zeker volgen kerel.
    Gr Arie
  11. Ellen Oude lenferink:
    9 juli 2016
    Wauw, time flies! Succes met de laatste voorbereidingen en ik wens je een onvergetelijke reis!
  12. Jos bussers:
    Genieten maar henk
  13. Francois:
    10 juli 2016
    Laat die reis maar beginnen. Heerlijk dat ik die avonturen van je mag gaan volgen. Cool!
  14. Mandy:
    10 juli 2016
    Heeel erg vet Henk !! Ik zou wel willen ruilen met je!! Eindelijk je droom waar maken Heel veel genieten en voorzichtig doen! En na een (niet Te lange tijd ) gewoon weer lekker naar huis komen
  15. Eveline:
    17 juli 2016
    Hi Henk nog 9 nachtjes....................have fun en zie veel. Ik ga je volgen met Isabel.....groetjes Eef (t.b.)
  16. Isabel stiemens:
    17 juli 2016
    veel plezier Henk!!! !! ik hoop dat je het heel leuk gaat krijgen .
    groetjes Isabel Stiemens [ die in jou klas zat ]
  17. Rob de Quillettes:
    18 juli 2016
    Volg je hart jongen!! Dat is een mooie weg, kan ik je zeggen. Rob
  18. Eline Rijk:
    23 juli 2016
    Veel plezier Henk.
  19. Eveline:
    24 juli 2016
    Nu nog 1 nachtje.....................we wachten op je eerste reisverhaal. greetz
  20. Henk:
    24 juli 2016
    Druk met de laatste voorbereidingen Eveline:) Het volgende verhaal zal de komende week een keer verschijnen!
  21. Marc Peters:
    25 juli 2016
    Henk,heel veel plezier gewenst en ga er lekker van genieten.
  22. Theo wijnhoven:
    25 juli 2016
    Ha die Henk, klaar voor je avontuur?
    Maak er iets moois van jonge, maar dat gaat jou wel lukken jou kennende.
    Als je weer terug bent kom je jouw mooie verhalen maar vertellen.
    Heel Heel veel plezier.
    (Ga je missen lange frikadel )
  23. Barry/Mia:
    26 juli 2016
    Dag Henk,
    Vandaag is het dan zover. Je wereldreis gaat nu echt beginnen. Je droom komt nu echt uit.
    We wensen je veel succes toe, en geniet vooral van alles wat je onderweg ziet en tegen komt. Je hebt wel lef hoor om in je eentje dit langdurige avontuur aan te gaan.
    P.S. Let goed op jezelf. Groetjes van ons.